جمعه 13 مهر 1403

12 نفر از کارشناسان و روحانیون درزنجان استهلال ماه شوال را رصد می‌کنند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
12 نفر از کارشناسان و روحانیون درزنجان استهلال ماه شوال را رصد می‌کنند

زنجان - ایرنا - مسئول ستاد استهلال ماه دفتر نماینده ولی فقیه در استان زنجان گفت: 12 نفر از کارشناسان نجوم و روحانیون زنجانی در قالب 2 گروه مجزا استهلال ماه شوال را رصد خواهند کرد.

حکمعلی اسماعیلی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه اعضای گروه‌های رصد، آموزش‌های لازم را در این خصوص دیده اند، افزود: یکی از این 2 گروه در دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان و گروه دیگر نیز در ارتفاعات دشت جارچی مستقر خواهند شد.

وی یادآورشد: گروه‌های رصد با امکانات کامل فنی از عصر امروز / چهارشنبه / در محل های از پیش تعیین شده مستقر شده و رویت ماه شوال را به روزه داران اعلام خواهند کرد و این کار تا پاسی از شب ادامه داشته و مراتب به ستاد استهلال مرکزی گزارش خواهد شد.

به گزارش ایرنا، عضو ستاد استهلال رهبر انقلاب نیز با اشاره به فعالیت 100 گروه در سراسر کشور برای دیدن هلال ماه شوال، گفت: طبق پیش بینی کارشناسان، دیدن هلال ماه در غروب چهارشنبه دشوار خواهد بود.

حجت الاسلام موحدنژاد افزود: کارشناسان پیش بینی می‌کنند که، چون هلال به لحاظ نجومی نزدیک حد نجومی رویت پذیری و رویت ناپذیری قرار دارد، احتمال اینکه با توجه به نامساعد بودن شرایط جوی، هلال دیده نشود وجود دارد. عضو ستاد استهلال رهبر انقلاب خاطرنشان کرد: گروه‌های رصدی همه توان خود را به کار می‌برند تا بتوانند هلال ماه شوال را در غروب چهارشنبه ببینند.

حجت الاسلام موحدنژاد افزود:، اما اگر گزارش‌های ارسالی به ستاد استهلال دفتر رهبر انقلاب اطمینان بخش نباشد و دیدن آن اثبات نشود، احتمال اینکه جمعه (24 اردیبهشت) عید فطر باشد، وجود دارد.

وی با تاکید بر دشوار بودن شرایط نجومی برای دیدن هلال ماه شوال، گفت: البته این احتمال هم وجود دارد که هلال ماه چهارشنبه دیده شود و در این صورت طبق تقویم، پنج شنبه (23 اردیبهشت) عید فطر خواهد بود.

*س_برچسب‌ها_س*