دوشنبه 9 مهر 1403

15 هکتار از عرصه های منابع طبیعی رفسنجان در آتش سوخت

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
15 هکتار از عرصه های منابع طبیعی رفسنجان در آتش سوخت

کرمان - ایرنا - رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان رفسنجان از سوختن 15 هکتار از عرصه های منابع طبیعی این شهرستان در آتش طی ابتدای سال گذشته تاکنون خبر داد.

جلال حسن شاهی شامگاه یکشنبه در جلسه ستاد بحران شهرستان رفسنجان در محل فرمانداری اظهارداشت: در اخبار و رسانه ها می بینینم که شرایط آتش سوزی در کشور به نحوی است که به مساله امنیتی تبدیل می شود و مثل هزاران موضوع دیگر است که بی تفاوت از کنار آن رد می شویم و نسبت به آن بی اهمیت هستیم.

وی افزود: این مسائل کوچک می تواند زمینه ساز خطرات و بحران های بزرگ در سطح کشور باشد لذا نباید نسبت به این موضوع مهم بی تفاوت باشیم.

حسن شاهی بیان کرد: طبق قانون 45 حفاظت و بهره برداری آتش زدن مزارع و باغات داخل و مجاور جنگل بدون اجازه و نظارت مأمور جنگل بانی ممنوع است و در صورتی که مشخص شود این امر بر اثر سهل انگاری و بی مبالاتی شکل گرفته و خسارت به بارآمده است جریمه آن از 2 ماه تا یک سال حبس تعزیری برای متهم نوشته خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین بر اساس قانون ماده 47 هم هر کس در جنگل باعث آتش سوزی عمدی شود از 3 سال تا 10 سال محکوم خواهد شد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان رفسنجان تصریح کرد: سال گذشته 7 مورد آتش سوزی در سطح شهرستان داشتیم که 95 درصد این آتش سوزی ها توسط گردشگران رخ داده است و 13 هکتار از عرصه های منابع طبیعی در سال گذشته نابود شدند و پوشش گیاهی، خاک و موجودات زنده مناطق از بین رفتند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین از ابتدای سال جاری تا کنون هم در راویز (باغ کشاورزی) و منطقه مانی از توابع سرچشمه 2.5 هکتار عرصه منابع طبیعی طعمه حریق شد که بر اثر سهل انگاری گردشگران بوده است.

حسن شاهی تأکید کرد: بخشداران باید دهیاران و اعضای شورای اسلامی روستاها رو شهرها را آگاه سازند و آن ها را الزام کنند تا تدابیری جهت جلوگیری و پیشگیری از آتش سوزی در مناطق بیندیشند تا تا مناطق متضرر نشوند.

وی گفت: تابستان است و هوا گرم و مردم به تفریح می روند لذا مردم همکاری کنند تا این فصل را با کمترین خسارت و آتش سوزی به پایان برسانیم.

*س_برچسب‌ها_س*