دوشنبه 17 اردیبهشت 1403

17 شهریور تیر خلاصی بر پیکر رژیم پهلوی بود

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
17 شهریور تیر خلاصی بر پیکر رژیم پهلوی بود

معاون پژوهشگاه تاریخ معاصر ایران گفت: سرکوب قیام 17شهریور با چراغ سبز آمریکایی‌ها انجام شد. در آن زمان بود که شاه تتمه مشروعیت خود را از دست داد و این قیام مانند تیر خلاصی بر رژیم پهلوی بود.

معاون پژوهشگاه تاریخ معاصر ایران گفت: سرکوب قیام 17شهریور با چراغ سبز آمریکایی‌ها انجام شد. در آن زمان بود که شاه تتمه مشروعیت خود را از دست داد و این قیام مانند تیر خلاصی بر رژیم پهلوی بود.

به گزارش خبرنگار مهر، رضا قریبی، معاون پژوهشگاه تاریخ معاصر ایران، روز گذشته شنبه 18 شهریور با حضور در برنامه صبح بخیر ایران درباره قیام هفده شهریور و دستاوردهای آن گفت: قیام هفده شهریور نقطه عطفی در پیروزی انقلاب اسلامی بود. از زمان قیام حضرت امام در سال 42 تا دی ماه 56 و توهین مستقیم روزنامه اطلاعات به امام و در پی آن سال 57 و ماجرای سینما رکس آبادان، مخالفت‌های گسترده‌ای علیه رژیم پهلوی در جریان بود.

وی افزود: پس از فاجعه سینما رکس آبادان، غالب مردم با آگاهی بر نقش رژیم پهلوی در این اتفاق، خواستار براندازی آن بودند. در 16 شهریور تظاهراتی با جمعیت میلیونی به راه می‌افتد که در آن مردم آشکارا خواستار نظام جمهوری اسلامی بودند.

معاون پژوهشگاه تاریخ معاصر ایران در ادامه گفت: در سال 56 و 57 کشور ما به مدت پنج ماه سفیر نداشت. این موضوع در کنار عوامل متعدد دیگر از جمله فشار رژیم پهلوی بر مردم از طریق ایجاد فضای امنیتی و تعدد زندانیان سیاسی باعث شد که اعتراضات تا 17 شهریور با گستردگی افزاینده‌ای ادامه پیدا کند. محمدرضا شاه یک حاکم سرسپرده و دستور بگیر بود. در واقع سرکوب قیام 17 شهریور با چراغ سبز آمریکایی‌ها انجام شد. در آن زمان بود که شاه تتمه مشروعیت خود را نیز از دست داد و این قیام مانند تیر خلاصی بر رژیم پهلوی عمل کرد.

قریبی در مورد پیامدهای قیام 17 شهریور گرفت: مهم‌ترین پیامد این قیام در کنار از بین رفتن مشروعیت رژیم پهلوی به صورت کامل، شکل‌گیری اعتصابات گسترده بعد از آن بود. اعتصاب کارکنان شرکت نفت و بانک‌ها و تأثیر روابط آن بر شرایط کشور غیرقابل انکار است.

وی در پایان درباره تعداد شهدای قیام 17 شهریور گفت: مجموعاً تعداد شهدای این حادثه کم‌تر از 100 نفر نبوده‌اند. در اینجا باید این موضوع را در نظر داشت که جان تک تک افراد از اهمیت بالایی برخوردار است. در جریان اغتشاشات سال گذشته ما حدوداً 200 نفر شهید داشتیم تا هیچ آسیبی حتی به یک نفر هم وارد نشود. امروز تاکید مقام معظم رهبری نیز بر وحدت و همدلی است. درسی که می‌توان از 17 شهریور گرفت، شناخت لایه‌های پنهان دشمن در کنار ظرفیت‌های خودمان است.