دوشنبه 16 مهر 1403

1700 بیمار ام اس در یزد شناسایی شدند

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
1700 بیمار ام اس در یزد شناسایی شدند

ابوترابی، مدیرعامل انجمن ام اس استان یزد گفت: در حال حاضر هزار و 700 بیمار ام اس در استان یزد شناسایی شده اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مرضیه ابوترابی در گفتگو با خبرنگار یزدرسا، با اشاره به فعالیت های انجمن MS استان یزد اظهار کرد: در حال حاضر هزار و 700 بیمار MS در استان یزد تحت پوشش انجمن MS هستند و اطلاعات و مدارک آنها در این انجمن ثبت شده است.

مدیرعامل انجمن MS استان یزد با اشاره به تولید داروهای داخلی در زمینه این بیماری و اثربخشی خوب این داروها نسبت به مشابه خارجی آن، افزود: اکثر داروهای این بیماران تولید داخلی است و در مورد تامین دز دارو مشکلی وجود ندارد اما شرایط اقتصادی و تحریم ها در مورد تامین برخی از داروهای بیماران MS به میزانی تاثیرگذار بوده است.

وی با بیان اینکه بیماران MS مشکلاتی غیر از مشکلات اقتصادی دارند، عنوان کرد: بیماران MS علاوه بر مشکلات اقتصادی مانند افزایش قیمت برخی از داروها، مشکلاتی از قبیل پایین بودن سطح آگاهی جامعه نسبت به این بیماری و برچسب زدن به بیماران MS دارند.

ابوترابی افزود: برچسب هایی که جامعه به این بیماران می زند از نظر روحی و روانی بر روی بیماران اثر زیادی می گذارد و حتی می تواند منجر به این شود که بیمار در مراحل اولیه نسبت به درمان اقدام نکند و نسبت به این بیماری پذیرش سخت و حتی انکار بیماری داشته باشد.

مدیرعامل انجمن MS استان یزد این بیماری را قابل کنترل خواند و گفت: بیماری MS با توجه به پیشرفت های علمی به خصوص در 10 سال اخیر، قابل کنترل است و باید توجه داشت که برای کنترل این بیماری داروهای زیادی در بازار جهانی و حتی بازار ایران وجود دارد و به میزان زیادی نسبت به حل مشکل ناتوانی بیمار کمک می کند.

وی اظهار داشت: مسئله اصلی برای بیمار، ادامه روند درمان است و باید در نظر داشته باشند در صورت استمرار نسبت به درمان، احتمال ورود بیمار به مرحله شدید تنها 20 درصد است و این در حالیست که اگر بیمار درمان را نیمه کاره رها کند و یا در فاز اولیه بیماری از درمان اجتناب کند، احتمال ورود به مرحله شدید به 80 درصد افزایش می یابد.

ابوترابی از بیماران مبتلا به MS که تاکنون اقدام به مراجعه به این انجمن نکرده اند، خواست: با مراجعه به دفتر انجمن به نشانی جنب بیمارستان شهید صدوقی، پلی کلینیک فوق تخصصی بقایی پور، نسبت به تکمیل پرونده خود اقدام کنند.

انتهای پیام /