سه‌شنبه 17 مهر 1403

18 هزار تن چغندر به کارخانه قند شیروان تحویل شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
18 هزار تن چغندر به کارخانه قند شیروان تحویل شد

بجنورد - ایرنا - مدیر جهاد کشاورزی شیروان گفت: از زمان تحویل چغندر در این شهرستان (12 مهرماه) تاکنون 18 هزار تن محصول به کارخانه قند این شهرستان خراسان شمالی تحویل شده است که این روند تا نیمه بهمن ادامه دارد.

مهران حیاتی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سطح زیر کشت این محصول امسال، 930 هکتار بود که تاکنون محصول 270 هکتار از این اراضی برداشت شده است.

وی با بیان اینکه پیش بینی می شود امسال، 41 هزار تن محصول از سطح کشتزارهای شهرستان تولید شود گفت: تولید این محصول نسبت به پارسال 6 درصد افزایش دارد.

مدیر جهاد کشاورزی شیروان یکی از دلایل افزایش تولید این محصول را افزایش قیمت چغندر قند دانست.

حیاتی در ادامه افزود: میانگین عیار این محصول در سال گذشته 17.50 درصد و امسال 18.38 درصد است که به دلیل نظارت بیشتر جهاد کشاورزی و انجام تعیین درست درصد عیار از سوی نظام صنفی چغندرکاران لوح تقدیری به جهاد کشاورزی شیروان اهدا شده است.

پارسال 750 هکتار از کشتزارهای شهرستان شیروان زیر کشت چغندر قند رفته بود که از این سطح 37 هزار و 400 تن محصول با میانگین عیار 17.50 برداشت شد.

استان خراسان شمالی از نظر سطح زیر کشت چغندر قند رتبه 9 و از نظر میزان تولید رتبه دهم کشور را دارد که با داشتن 2.13 درصد کشتزارهای چغندر کشور در تولید 1.51 درصد این محصول سهم دارد.

پارسال در مجموع 171 هزار تن محصول چغندر تحویل کارخانه قند شیروان شده بود که 90 هزار تن متعلق به کشاورزان خراسان شمالی بود.

کارخانه قند شیروان سالانه 400 هزار تن چغندرقند مصرف می کند که کمتر از 20 درصد آن از داخل استان تامین می شود.

34 درصد از کشتزارهای چغندرقند استان خراسان شمالی مربوط به شهرستان شیروان است.

کارخانه قند شیروان در 10 کیلومتری غرب شیروان واقع است و 650 نفر به صورت مستقیم در این واحد فعالیت دارند.

*س_برچسب‌ها_س*