پنج‌شنبه 19 مهر 1403

20 میلیون مترمکعب آب وارد سدهای خراسان شمالی شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
20 میلیون مترمکعب آب وارد سدهای خراسان شمالی شد

بجنورد - ایرنا - مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی گفت: 20 میلیون مترمکعب آب در پی بارندگی‌های 21 روز گذشته وارد مخازن سدهای استان شد.

سیدعقیل مرتضوی روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این میزان آب ورودی به سدهای استان مدیریت و در این مدت، 15 میلیون مترمکعب از این روان آب ها ذخیره شده است.

وی خاطرنشان کرد: بر این اساس، برای ظرفیت سازی در سدها، پنج میلیون مترمکعب آب از این مخازن سدها هم رها شده است.

مرتضوی افزود: اکنون رهاسازی آب در سدهای شیرین دره شهرستان مانه و سملقان، بیدواز شهرستان اسفراین و سد چندیر در شهرستان مرزی راز و جرگلان در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی خاطرنشان کرد: سد چری در شهرستان فاروج، پس از بارندگی های روزهای گذشته پر شد و دوشنبه‌شب سرریز کرد.

رهایی آب سد، با هدف ظرفیت سازی برای ورود سیلاب و نیز مهار سیلاب های احتمالی ناشی از بارش ها انجام می شود، از سویی رهاسازی و تخلیه آب سد، سبب بهبود کیفیت آب مخزن سد می شود و با این اقدام، بخشی از گل و لای انباشته شده در دریاچه آن نیز تخلیه می شود.

سد شیرین دره، بزرگ ترین سد خراسان شمالی، در 65 کیلومتری شمال غربی شهر بجنورد، در محدوده شهرستان مانه و سملقان بر روی رود شیرین دره، از سرشاخه‌های رود اترک ساخته شده است.

اکنون هشت سد با ظرفیت ذخیره سازی 234 میلیون متر مکعب آب در خراسان شمالی در دست بهره برداری است که نیمی از مخازن این سدها پر است.

برخی مناطق استان خراسان شمالی در هفته جاری بیش از 70 میلیمتر بارندگی داشتند.

*س_برچسب‌ها_س*