شنبه 29 اردیبهشت 1403

26 موقوفه فارس به امین یا هیات امنا سپرده شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
26 موقوفه فارس به امین یا هیات امنا سپرده شد

شیراز - ایرنا - مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان فارس، گفت: 59 موقوفه در فارس به امین یا هیات امنا سپرده می‌شود که تاکنون حکم 26 نفر امین موقوفات این استان از جمله موقوفه‌های حاج محمد نمازی و حاج خلیل زالی در شیراز ابلاغ و این موقوفات به آنها سپرده شده است.

حجت‌الاسلام سید عباس موسوی، چهارشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به ماده پنج قانون تشکیلات و اختیارات سازمان اوقاف و امور خیریه، اظهار داشت: بر اساس این ماده قانونی، دستورالعمل نحوه انتخاب و بکارگیری امین یا هیات امنا برای موقوفات ابلاغ شده است.

وی بیان کرد: همچنین موقوفات مختلفی در استان فارس شناسایی شده که دارای رقبات بسیاری هستند و برای 59 موقوفه شناسایی شده نیز امین یا هیات امنا تعیین می‌شود.

موسوی ادامه داد: برای تعیین امین یا هیات امنا، افراد مستعد از سوی ادارات شهرستان‌ها شناسایی می‌شوند که تایید صلاحیت این افراد بر عهده کمیسیون تعیین امین استان خواهد بود و در نهایت پس از سپری شدن این فرآیند، برای ابلاغ حکم، این افراد به ستاد مرکزی سازمان اوقاف و امور خیریه معرفی می‌شوند.

این مقام مسوول افزود: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، 24 موقوفه فارس به 26 نفر امین سپرده می‌شود که حکم آنها از سوی نماینده ولی‌فقیه و رییس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور صادر و ابلاغ شده است.

موسوی، در تشریح وظایف امین یا هیات امنای موقوفات گفت: این افراد باید یک برنامه عملیاتی برای احیا و درآمدزایی رقبات فاقد درآمد و کم درآمد موقوفات ارائه کنند ضمن اینکه حفظ، حراست و مراقبت از رقبات موقوفه از دیگر وظایف امین است که افراد معرفی شده باید برای احیا، عمران و آبادانی موقوفات نیز برنامه‌ریزی داشته باشند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه فارس بیان داشت: تنظیم و تجدید قرارداد اجاره موقوفات، پیگیری امور ثبتی و اسناد مالکیت موقوفات، جلب سرمایه‌گذار برای رقبات موقوفات و رقبات مستعد سرمایه گذاری، تنظیم بودجه موقوفات، انجام عملیات مالی و اسناد هزینه و پیگیری صدور مفاصا حساب از دیگر وظایف امین موقوفات است.

وی، با تاکید بر اینکه شخص امین همچون یک موقوفه مستقل غیرمتصرفی باید عمل کند، اضافه کرد: این افراد حق واگذاری اولیه رقبات را ندارند چرا که مجوز واگذاری رقبات تنها در اختیار نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه است.

موسوی، همچنین با بیان اینکه امین یا هیات امنای موقوفات اجازه اجرای نیت واقف را نیز ندارند، گفت: اجرای نیت واقف بر عهده ادارات اوقاف است و در این چارچوب هر سه ماه یک بار، افراد امین باید گزارش عملکرد خود را به کمیسیون استان ارائه کنند.

وی، هدف از تعیین امین برای این تعداد موقوفات را هم‌افزایی با هدف احیا و رشد موقوفات دانست و افزود: این افراد امین باید در کنار اوقاف، بخشی از بار بر زمین مانده رقبات کم درآمد یا فاقد درآمد را به دوش بکشند تا شاهد رشد، پیشرفت و توسعه هرچه بیشتر موقوفات باشیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان فارس با تاکید بر اینکه اقدامات افراد امین موقوفات در چارچوب سامانه جامع بانک اطلاعات موقوفات و رقبات کشور انجام می‌شود، اظهار داشت: برای موقوفات کوچک‌تر امین منصوب می‌شود و برای موقوفات بزرگتر که تعداد رقبات و حجم فعالیت آنها بیشتر است، هیات امنایی سه نفره معرفی می‌شود که می توانند از ظرفیت و توان ادارات اوقاف بهره‌مند شوند و کارشناسان ادارات اوقاف نیز در کنار آنها خواهند بود ضمن اینکه فرد امین، هم مدیر فکری و هم مدیر عملیاتی محسوب می‌شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه فارس گفت: با عملیاتی شدن این طرح در واقع 75 هزار رقبه از رقبات موقوفات فارس به امین سپرده شده است.

موسوی ادامه داد: در مرحله نخست، حکم 16 نفر از امین موقوفات فارس از جمله موقوفه شاهزاده خانم نام‌آور واقع در جهرم با 239 رقبه، موقوفه حاج عباس تاجر واقع در ناحیه یک شیراز با 611 رقبه، موقوفه آقا عبدالرسول واقع در ناحیه یک شیراز با 777 رقبه، موقوفه حاج آقا رضا واقع در جهرم با 573 رقبه، موقوفه حاج خلیل زالی واقع در ناحیه 6 شیراز با 42 هزار و 900 رقبه، موقوفه حاج رمضان واقع در ناحیه یک شیراز با یک هزار و 617 رقبه، ابلاغ شده است.

به گفته وی،، موقوفه معین‌التجار بوشهری که در سپیدان و ممسنی دارای رقبات است، موقوفه حسین آباد قبله واقع در جهرم با 289رقبه، موقوفه رضیه سلطان بیگم واقع در فسا با 85 رقبه، موقوفه شیادانی واقع در ناحیه یک شیراز با 272 رقبه، موقوفه صدرضوی واقع در فسا با 391 رقبه، موقوفه مومن بیگاه واقع در جهرم با 296 رقبه، موقوفه نظرعلی بیگ واقع در لارستان با 312 رقبه و موقوفه حاج محمد نمازی واقع در ناحیه پنج شیراز با 2 هزار و 236 رقبه نیز به امین موقوفات ابلاغ شده است.

استان فارس با 14 هزار و 609 موقوفه، رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.

*س_برچسب‌ها_س*