شنبه 24 شهریور 1403

349 هزار نفر در صف وام ازدواج هستند

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
349 هزار نفر در صف وام ازدواج هستند

اقتصادنیوز: مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی تعداد افراد در صف وام ازدواج را 349 هزار نفر اعلام کرد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، راهگشا کارشناس اقتصادی در میز اقتصاد گفت: متاسفانه نظام بانکی ما نظام تسهیلات شفافی ندارد و این تسهیلات برای مردم باید شفاف شود، در سال گذشته 400 هزار میلیارد تومان تسهیلات توسط بانک‌ها صورت گرفت که از این رقم چیزی بالغ بر 200 هزار میلیارد تومان وام فرزندآوری و ازدواج بوده است.

او افزود: متاسفانه از رقم فوق 400 هزار میلیارد تومان که 200 میلیارد تومان آن صرف وام ازدواج و فرزندآوری شد مابقی کجا صرف شد؟ متاسفانه این شفاف نیست.

خبر مرتبط آخرین آمار پرداخت تسهیلات ازدواج / در 10 روز اول شهریور چقدر وام ازدواج و فرزندآوری داده شد؟

اقتصادنیوز: مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی گفت: شبکه بانکی فقط طی 10 روز ابتدایی شهریورماه 15 همت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج و فرزندآوری پرداخت کرده است.

وی اضافه کرد: طی یک دهه گذشته، همواره این ادعا مطرح بوده است که بانک‌ها منابع کافی برای پرداخت تسهیلات ازدواج را ندارند. با این حال، بر اساس آمار سال 1402، کل تسهیلات اعطایی بانک‌ها بالغ بر 5600 هزار میلیارد تومان بوده است. از این میزان، 450 هزار میلیارد تومان به صورت قرض‌الحسنه پرداخت شده است. سهم تسهیلات ازدواج از کل تسهیلات قرض‌الحسنه 138 هزار میلیارد تومان بوده است.

راهگشا گفت: همچنین، سقف تسهیلات فرزندآوری نیز 36 هزار میلیارد تومان بوده است. بنابراین، مجموع تسهیلات ازدواج و فرزندآوری حدود سه درصد از کل تسهیلات اعطایی بانک‌ها را در سال 1402 تشکیل داده است. با فرض دو برابر شدن این سهم، می‌توان ادعا کرد که مشکل کمبود منابع برای وام ازدواج تا حد زیادی برطرف خواهد شد.

در ادامه صحابی معاون ادراه کل اعتبارات بانک مرکزی گفت: در حال حاضر 7 همت برای بانک مهر و رسالت که از پرداخت تسهیلات معاف بودند در نظر گرفته شده است. خوشبختانه این بانک‌ها تسهیلات قرض‌الحسنه خود را پرداخت کرده و درصد بالایی از وام‌های خود را داده اند.

به گفته صحابی، در دوهفته گذشته 15 همت وام ازدواج توسط بانک‌ها پرداخته شده است به طوری که بانک‌ها تا پایان شهریورماه تمامی وام ازدواج خودشان را پرداخت کرده اند و از فردا 50 همت برای وام ازدواج از سوی بانک مرکزی آزادسازی می‌شود که از این طریق 150 هزار نفر که در صف وام ازدواج هستند کاهش می یابد.

این مقام مسئول گفت: در حال حاضر 349 هزار نفر از افراد در صف وام ازدواج و 421 هزار نفر هم متقاضی وام فرزندآوری می‌باشند.

صحابی تصریح کرد: با این اقدام، ظرفیتی که روزانه بانک مرکزی به بانک‌های عامل اجازه ثبت نام می‌دهد افزایش پیدا کرده و روند ثبت نام هم سرعت بیشتری پیدا می‌کند همچنین از ابتدای امسال تا امروز 10 شهریور ماه 1403 حدود 90 هزار میلیارد تومان وام ازدواج و فرزندآوری توسط شبکه بانکی به متقاضیان پرداخت شده است. بر این اساس حدود 213 هزار نفر تسهیلات قرض الحسنه ازدواج و 210 هزار نفر هم تسهیلات قرض الحسنه فرزندآوری از ابتدای سال جاری تاکنون دریافت کرده اند.

او گفت: بر اساس قانون، میزان اعتبار در نظر گرفته شده در سال جاری برای اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج و فرزندآوری 200 هزار میلیارد تومان است که با مصوبه هیات عالی بانک مرکزی 50 هزار میلیارد تومان دیگر نیز جهت تسهیل و تسریع در پرداخت به متقاضیان به اعتبار اولیه اضافه شد.

همچنین بخوانید ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
349 هزار نفر در صف وام ازدواج هستند 2