دوشنبه 9 مهر 1403

4 روش آسان برای افزایش عملکرد مغز

وب‌گاه فرارو مشاهده در مرجع
4 روش آسان برای افزایش عملکرد مغز

فرارو - امیلی مک‌دونالد، عصب‌شناس آمریکایی، 4 راه برای تقویت تولید سلول‌های مغزی جدید، فرآیندی که به عنوان نوروژنز شناخته می‌شود، به اشتراک گذاشته است.

به گزارش فرارو به نقل از نیویورک پست، بیشتر 100 میلیارد سلول مغزی قبل از تولد ایجاد می‌شوند، با این حال مغز همچنان می‌تواند سلول‌های جدیدی به نام نورون را با افزایش سن تولید کند. مک‌دونالد پیشنهاد می‌کند با ورزش، مدیتیشن، مصرف غذا‌های سالم و قرار گرفتن در معرض نور خورشید از تولید نورون‌ها حمایت شود.

ورزش

تمرین‌های ورزشی زون 2 بجای کربوهیدرات از چربی و آب برای تولید انرژی استفاده می‌کنند و می‌تواند باعث افزایش فاکتور نورون‌زایی مشتق‌شده از مغز، پروتئینی که به رشد نورون‌ها کمک می‌کند، شود. این پروتئین با تشویق به بقا و رشد نورون‌های موجود و تولید نورون‌های جدید، یادگیری و حافظه را تقویت می‌کند. ورزش زون 2 یک تمرین با شدت کم است که با 60 % تا 70 % حداکثر ضربان قلب انجام می‌شود. در هنگام این نوع ورزش نباید از نفس بیافتید و باید بتوانید به راحتی مکالمه کنید. پیاده روی سریع، دوچرخه سواری معمولی یا ورزش‌های هوازی از این دسته تمرینات هستند.

مدیتیشن

مدیتیشن همچنین می‌تواند سطح فاکتور نورون‌زایی مشتق‌شده از مغز را افزایش دهد و همچنین می‌تواند انعطاف‌پذیری عصبی، یا توانایی مغز برای تنظیم مجدد، را در پاسخ به تجربیات زندگی افزایش دهد. تحقیقات نشان می‌دهد مدیتیشن می‌تواند تغییراتی در ساختار بخشی از مغز که مسئولیت نوروژنز در بزرگسالان را برعهده دارد، ایجاد می‌کند. یک پژوهش علمی حتی فواید سه ماه مدیتیشن فشرده ویپاسانا برای مغز را برجسته کرد. مراقبه ویپاسانا یک تکنیک باستانی ذهن آگاهی است که شرکت کنندگان را تشویق می‌کند تا همه چیز در زندگی را همانطور که هستند و بدون قضاوت ببینند.

غذا‌های غنی از پلی فنول

پلی فنول‌های موجود در شکلات تلخ، انواع توت‌ها، گلابی و انگور دارای قدرت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی هستند و از مغز در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند و با کاهش التهاب در مغز به پیشگیری از بیماری‌های عصبی مانند آلزایمر و پارکینسون کمک می‌کند. مک‌دونالد توصیه کرد: «زغال اخته یک نمونه عالی از این نوع غذا است.»

نور خورشید

به نظر می‌رسد سطوح فاکتور نورون‌زایی مشتق‌شده از مغز به فصول مرتبط است. یک پژوهش نشان داده است از بهمن تا خرداد کمتر و از تیر تا دی بالاتر است. نور خورشید می‌تواند سطح فاکتور نورون‌زایی مشتق‌شده از مغز را افزایش دهد. مک دونالد توصیه کرده است تمام افراد در معرض نور خورشید قرار بگیرند. البته استفاده از ضد آفتاب را فراموش نکنید.

از دست ندهید

قرمه بادمجون؛ یک خوراک خوشمزه برای عاشقان بادمجان!

طرز تهیه پلو مخلوط عربی

10 نشانه علمی که ثابت می‌کند عاشق شده‌اید

طرز تهیه خوراک نخود؛ خوراک خوشمزه و مقوی