پنج‌شنبه 20 اردیبهشت 1403

4 سازه تاریخی آب ایران در انتظار ثبت جهانی

خبرگزاری اکو نیوز مشاهده در مرجع
4 سازه تاریخی آب ایران در انتظار ثبت جهانی

به گزارش خبرگزاریاقتصادایران، مهرزاد احسانی با اشاره به فعالیت‌های این کمیته ملی خاطرنشان کرد: کمیته ملی آبیاری و زهکشی یک نهاد فراسازمانی متشکل از اساتید دانشگاه، وزارت نیرو، جهاد کشاورزی، بخش‌های مشاور، پیمانکار و ترکیبی از این مجموعه است که ساختار اولیه کمیته ملی آبیاری و زهکشی را تشکیل می‌دهند.

وی ادامه داد: این کمیته در ایران یکی از فعال‌ترین کمیته‌های عضو کمیسیون بین‌المللی آبیاری و زهکشی است و شامل 78 کشور عضو بوده و مقر آن نیز در کشور هند قرار دارد.

این مقام مسئول با توجه به اینکه یکی از نایب رئیسان کمیسیون بین‌المللی ایران به شمار می‌رود، گفت: این کمیسیون هرساله ایده‌ها و طرح‌های برگزیده و منتخبی را که کشورهای مختلف با موضوع صرفه‌جویی آب در نظر دارند یا فعالیتی را به انجام رسانده باشند، دریافت می‌کند و در مقایسه با کشورهای مختلف به عنوان یک مسابقه به طرح‌های برگزیده جایزه نقدی 2 هزار دلاری اهدا می‌شود.

احسانی با توضیح رقابت‌های کمیسیون بین‌المللی خاطرنشان کرد: این رقابت‌ها در چهار محور صرفه‌جویی از جمله فناوری، صرفه‌جویی در زمینه مدیریت، صرفه‌جویی از منظر کشاورزان و دیگری جایزه ویژه بخش جوان که شامل افراد زیر 40 سال است، تقسیم می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر ایران طرح‌های مورد نظر خود را در هر چهار بخش آماده و در مهلت مقرر تعیین شده برای کمیسیون ارسال کرده است.

دبیر کمیته ملی آبیاری و زهکشی ایران همچنین در ادامه فعالیت‌های کمیسیون بین‌المللی ادامه داد: از دیگر فعالیت‌های این نهاد بین‌المللی بررسی و ثبت سازه‌های تاریخی آب است به این نحو که پس از دریافت اطلاعات این سازه‌ها، مشخصات آن با شورای جهانی آب به اشتراک گذاشته می‌شود و به وسیله کمیسیون بین‌المللی آبیاری و زهکشی به ثبت می‌رسد که هر کشور سالانه ظرفیت ثبت حداکثر 4 طرح را دارا است؛ در این خصوص نیز در مهلت مقرر، 4 طرح توسط ایران پیشنهاد شده و در صورت تصویب به عنوان آثار تاریخی آب ایران اضافه خواهد شد.

وی با بیان تألیفات انجام شده با موضوع آبیاری و زهکشی در این کمیته خاطرنشان کرد: در بعد فعالیت‌های داخلی نیز حدود 15 کتاب در کمیته ملی آبیاری و زهکشی در حال تألیف است که از این میان دو جلد کتاب با موضوع زهکشی آماده چاپ است که به زودی منتشر خواهد شد.

احسانی خاطرنشان کرد: همچنین کتاب «آب سبز» با محوریت دستورالعمل‌های علمی و عملی مصرف آب در مزرعه و بهبود بهره‌وری آب سبز در ایران و جهان، تا یک ماه آینده به انتشار می‌رسد و تا پایان سال جاری نیز حدود 8 کتاب دیگر منتشر خواهد شد.