شنبه 22 اردیبهشت 1403

44 زندانی در بروندی سوختند

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
44 زندانی در بروندی سوختند

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری دانشجو، خبرگزاری فرانسه به نقل از «پروسپر بازومبانز» (Prosper Bazombanz) معاون رئیس جمهوری بروندی نوشت که آتش‌سوزی گسترده در زندان مرکزی «گیتگا» (Gitega) پایتخت سیاسی این کشور که از بامداد سه‌شنبه آغاز شد و تا شامگاه ادامه داشت، به دلیل ازدحام و شلوغی بیش از حد، به مرگ ده‌ها زندانی و جراحت شدید بسیاری دیگر انجامید. به گفته شاهدان، آتش‌سوزی مهیب چندین...

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری دانشجو، خبرگزاری فرانسه به نقل از «پروسپر بازومبانز» (Prosper Bazombanz) معاون رئیس جمهوری بروندی نوشت که آتش‌سوزی گسترده در زندان مرکزی «گیتگا» (Gitega) پایتخت سیاسی این کشور که از بامداد سه‌شنبه آغاز شد و تا شامگاه ادامه داشت، به دلیل ازدحام و شلوغی بیش از حد، به مرگ ده‌ها زندانی و جراحت شدید بسیاری دیگر انجامید. به گفته شاهدان، آتش‌سوزی مهیب چندین بخش از تاسیسات زندان که تا پایان ماه نوامبر 1539 زندانی در آن نگهداری می‌شدند، را ویران کرد و این حادثه در زمانی رخ داد که زندانیان در خواب بودند. این تعداد در حالی در زندان نگهداری می‌شوند که ظرفیت آن تنها 400 نفر است. معاون رئیس جمهوری بروندی که به همراه چند وزیر کابینه به صحنه حادثه رفته بود، به خبرنگاران گفت که 44 زندانی در این آتش‌سوزی کشته و 69 نفر دیگر به شدت زخمی شدند. وزارت کشور بروندی نیز در توئیتی علت وقوع حادثه را اتصال کوتاه الکتریکی اعلام کرد. زندان مرکزی گیتگا در سال 1926 ساخته شده و سومین زندان بزرگ بروندی است. زندانیان این زندان همواره از شرایط حبس، کمبود جا و غذا شاکی هستند که به گفته یکی از آنها، گاهی تا سه روز به غذا دسترسی ندارند و خانواده‌هایشان هم به دلیل این که از ماه ژوئن 2020 به بهانه شیوع «ویروس کرونا» حق ملاقات ندارند، نمی‌توانند زندانیان را تامین کنند.

وضعیت ازدحام در زندان‌های بروندی تنها به این زندان ختم نمی‌شود که به گفته سازمان غیر دولتی «ACAT-Burundi»، یازده بازداشتگاه دیگر از چنین شرایطی رنج می‌برند. زندان‌های شلوغ و ازدحام بیش از حد در زندان‌ها یک مشکل بزرگ برای دولت بروندی است.

44 زندانی در بروندی سوختند 2