سه‌شنبه 17 مهر 1403

47 درصد از حجم سدهای خراسان شمالی پر است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
47 درصد از حجم سدهای خراسان شمالی پر است

بجنورد - ایرنا - معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی گفت: اکنون 109 میلیون مترمکعب در سدهای استان ذخیره است که بر این اساس 47 درصد از ظرفیت این مخازن پر است.

وحید واسطه روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: حجم آب ذخیره شده در مخازن سدهای استان در پایان سال آبی گذشته (پایان شهریورماه امسال) 109 میلیون مترمکعب بوده است که 47 درصد از حجم این دریاچه ها پر بوده است.

وی میزان ذخیره آب شهریورماه پارسال در سدهای استان را 110 میلیون مترمکعب عنوان کرد.

واسطه گفت: سال آبی گذشته (اول مهرماه 98 تا پایان شهریورماه 99) 316 میلی متر بارندگی در استان به ثبت رسیده است که این رقم نسبت به سال آبی ماقبل آن 88 میلی متر کمتر است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی تصریح کرد: در سال آبی 97-98 میزان بارندگی ها 404 میلی متر ثبت شده است.

وی افزود: میزان بارندگی های ثبت شده در ایستگاه های این شرکت در دراز مدت، 258 میلی متر بوده است که بر این اساس، بارندگی های سال آبی گذشته نسبت به دراز مدت 57.7 میلی متر بارندگی بیشتر بوده و 22 درصد افزایش دارد.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی اظهار داشت: بیشترین کاهش بارندگی در سال آبی گذشته نسبت به سال آبی ماقبل در راز و جرگلان بوده و این کاهش 40 درصد گزارش شده است.

وی با اشاره به اینکه خراسان شمالی سه حوزه آبریز شامل اترک، کویر مرکزی و گرگان رود دارد گفت: میزان بارندگی های سال آبی گذشته در حوزه اترک نسبت به سال آبی ماقبل 25 درصد کاهش، در حوزه گرگان رود هفت درصد کاهش و در حوزه کویر مرکزی که شامل شهرستان های جنوبی استان است، حدود 14 درصد کاهش دارد.

واسطه اظهار داشت: میزان بارندگی های سال آبی گذشته نسبت به دراز مدت در حوزه اترک 21 درصد افزایش، در کویر مرکزی 28 درصد افزایش و گرگان رود 24 درصد افزایش داشته است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی خاطرنشان کرد: سال آبی گذشته 51 درصد بارندگی ها در فصل بهار، 1.5 درصد در تابستان، 13 درصد در پاییز و 34.5 درصد در زمستان ثبت شده است.

اکنون هشت سد با ظرفیت ذخیره سازی 234 میلیون متر مکعب آب در خراسان شمالی در دست بهره برداری است.

استان خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع شده است و 44 درصد از جمعیت 863 هزار نفری آن در روستاها سکونت دارند.

*س_برچسب‌ها_س*