شنبه 14 مهر 1403

600 زندانی در زنجان حافظ قرآن می‌شوند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
600 زندانی در زنجان حافظ قرآن می‌شوند

زنجان - ایرنا - مدیرکل زندان‌های استان زنجان گفت: طرح تربیت 600 حافظ قرآن در بین مددجویان زندانی این اداره کل و در قالب تفاهم نامه مشترک با دادگستری استان اجرایی می‌شود.

محمد جوادی روز پنجشنبه در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان با اشاره به اهداف این طرح و عمل به فرمان رهبری مبنی بر تبدیل زندان ها به دانشگاه، آموزشگاه و نیکی ها افزود: جلوگیری از بازگشت دوباره زندانیان، باز اجتماعی کردن و تقویت باورهای دینی و مذهبی آنان، ایجاد انگیزه و ترویج مسائل قرآنی از دیگر اهداف این طرح است.

وی، توسعه و تعمیق فرهنگ قرآنی، نماز و آموزه های انسان ساز با رویکردهای آموزشی - تربیتی، تبلیغی - ترویجی را از دیگر اهداف این طرح بیان کرد و گفت: توسعه برنامه های اصلاحی و تربیتی، تبدیل زندانها به آموزشگاه نیکی ها و افزایش سطح معلومات و تحصیلات زندانیان از دیگر اهداف این طرح است.

این مسؤول ادامه داد: اجرای برنامه های آموزشی عمومی و تخصصی قرآن کریم بر اساس علایق و نیاز گروههای هدف در زندان طبق دستورالعمل سازمانی، فراهم کردن زمینه ارتقای تحصیلی تمامی زندانیان واجد شرایط، معرفی زندانیان فعال در امر نماز، برگزیدگان و حافظان قرآن کریم واجد شرایط جهت اعطای مرخصی از جمله بخش های مختلف این طرح محسوب می شود.

وی اظهار داشت: بر اساس این طرح، زندانیانی که موفق به آموزش قرائت صحیح روخوانی و روانخوانی قرآن کریم به سایر زندانیان شوند و در آزمون مربوطه قبول شوند پس از تایید فرهنگی زندان به ازای آموزش هر زندانی به مرخصی تشویقی اعزام می شوند.

مدیرکل زندان‌های استان زنجان، فرسوده بودن ابنیه زندان و پایین بودن سرانه اسکان را از جمله مسائل و مشکلات مربوط اجرای طرح در زندان های استان عنوان کرد و گفت: کمبود فضاهای فرهنگی، بسترهای فنی و حرفه ای و مراکز یادگیری محلی (مدرسه و...) و کمبود شدید نیروی انسانی و متناسب نبودن چارت سازمانی از دیگر مشکلات طرح است.

وی اضافه کرد: با توجه به کمبود شدید اعتبارات جاری و هزینه ای که این استان از لحاظ اعتباری در آخرین ردیف اعتباری کشور قرار دارد، همکاری های بین بخشی در این خصوص می تواند به پیشبرد بهتر اجرای طرح کمک کند.

جوادی خاطرنشان کرد: اجرای دقیق برنامه های تفاهم نامه منعقده و تربیت حافظان قرآنی و همچنین مساله آموزش رسمی و اشتغال مددجویان در زندان، پس از آزادی نیازمند همکاری همه جانبه دستگاه های متولی است.

*س_برچسب‌ها_س*