دوشنبه 16 مهر 1403

700 راس دام زنده در عید قربان مورد بازرسی دامپزشکان زنجانی قرار گرفت

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
700 راس دام زنده در عید قربان مورد بازرسی دامپزشکان زنجانی قرار گرفت

زنجان - ایرنا - مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: روز عید قربان امسال 700 راس دام سبک و سنگین زنده مورد بازرسی بهداشتی ناظران بهداشتی و دامپزشکان در سطح این استان قرار گرفت.

محمدباقر حاج کاظمی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: قبل از عید بزرگ قربان 25 اکیپ ثابت و سیار دامپزشکی در سطح استان زنجان متشکل از ناظران بهداشتی و شرعی و دامپزشکان به منظور نظارت شرعی و کشتار بهداشتی دام فعال شده بودند.

وی یادآوری کرد: از 700 راس دام سبک و سنگینی که مورد نظارت و بازرسی بهداشتی این اکیپ‌ها قرار گرفته 496 راس گوسفند، 146 راس بز و 58 راس نیز گاو بود. مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: علاوه بر نظارت اکیپ های ثابت و سیار بر سلامت دام های زنده 356 راس لاشه نیز بازرسی بهداشتی شد. حاج کاظمی با بیان اینکه وزن لاشه‌های ضبط شده 59 کیلوگرم بود، اظهارداشت: چهار لاشه ضبطی 42 دیگر لاشه نیز اصلاحی بود. به گفته وی، 116 اندام اعم از ریه و کبد اصلاحی لاشه های ضبط شده بود. به گزارش ایرنا، بروسلوز، هاری، سیاه زخم، سل و کیست هیداتید جزو بیماری های مشترک بین انسان و دام است که بیشتر از دام به انسان سرایت می کند و کشتار غیرمجاز دام های سبک و سنگین و خارج از نظارت ناظران بهداشتی یکی از راه های انتقال این بیماری به انسان است. نظارت و فعالیت های دامپزشکی و تشدید نظارت در خصوص کشتار دام به منظور پیشگیری از شیوع این بیماری های مشترک بین انسان و دام انجام می شود.

*س_برچسب‌ها_س*