سه‌شنبه 24 مهر 1403

807 طرح بخش کشاورزی در سیستان و بلوچستان افتتاح می‌شود

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
807 طرح بخش کشاورزی در سیستان و بلوچستان افتتاح می‌شود

زاهدان - ایرنا - مسوول روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: 807 طرح بخش کشاورزی فردا / پنجشنبه / با حضور وزیر جهاد کشاورزی، مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران و به صورت ویدیو کنفرانس در ارتباط زنده با رییس جمهوری و وزیر نیرو در شمال این استان افتتاح می‌شود.

مجتبی مهرابی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: 803 طرح قابل افتتاح برای فردا به حوزه آب و خاک و چهار طرح نیز به حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری اختصاص دارد.

وی افزود: فاز نخست طرح انتقال آب به 46 هزار هکتار از اراضی کشاورزی دشت سیستان از شاخص‌ترین طرح‌های قابل افتتاح است.

مسوول روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی به همراه قائم مقام وزارت جهاد کشاورزی در امور پروژه‌های زیربنایی آب و خاک، معاون آب و خاک، رییس سازمان حفظ نباتات و رییس سازمان امور اراضی کشور امشب وارد زاهدان می‌شوند.

وی افزود: مقرر است فردا وزیر جهاد کشاورزی به شمال سیستان و بلوچستان سفر و از طریق ویدئو کنفرانس با حضور رییس جمهوری این طرح‌های مهم بخش کشاورزی این استان را افتتاح کنند.

طرح آب رسانی به 46 هزار هکتار از اراضی دشت سیستان به منظور جلوگیری از مهاجرت ساکنان منطقه و پیامدهای ناگوار اجتماعی و سیاسی آن بر کشور، ناپایداری اکوسیستم طبیعی و انسانی منطقه، بالا بودن تلفات انتقال و توزیع آب، تبخیر افزون بر چهار هزار میلی‌متر در سال، وجود اقلیم خشک و رطوبت کم و دمای بالای 48 درجه سانتی‌گراد، وابستگی کامل اقتصادی معیشت و اشتغال مردم به بخش کشاورزی مورد توجه قرار گرفته است.

از منظر کارشناسان با توجه به خشکسالی‌های 20 سال سیستان و بلوچستان این طرح میتواند با تامین آب مطمئن در طول سال نوید دهنده رونق کشاورزی منطقه باشد. سیستان با پنج شهرستان زابل، هیرمند، زهک، نیمروز و هامون در شمال استان سیستان و بلوچستان و همسایگی کشور افغانستان واقع شده است.

سیستان و بلوچستان به سبب نزدیکی به خط استوا و بهره گیری از رطوبت دریا توانمندی زیادی در تولید محصولات گرمسیری و نیمه گرمسیری و بعضا منحصر به فرد از جمله انبه، موز، پاپایا، گواوا، هندوانه آناناسی، نارگیل، زیتون محلی، انار، مرکبات و غیره دارد. تولید محصولات کشاورزی در سیستان و بلوچستان در طول سال رواج دارد و زمین های برخی مناطق این استان مانند نیکشهر، سرباز، ایرانشهر، کنارک و چابهار در هر سال توان تولید 2 بار محصول را دارند.

*س_برچسب‌ها_س*