جمعه 20 مهر 1403

860 هزار مترمکعب منابع آب زیرزمینی در شهرستان کمیجان صرفه‌جویی شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
860 هزار مترمکعب منابع آب زیرزمینی در شهرستان کمیجان صرفه‌جویی شد

اراک - ایرنا - سرپرست اداره منابع آب شهرستان کمیجان گفت: 860 هزار مترمکعب منابع آب زیرزمینی در این شهرستان امسال با اجرای طرح احیا و تعادل بخشی مصارف و برداشت آب صرفه‌جویی شد.

«عادل احمدی» روز سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این حجم از منابع آب زیرزمینی از مسدود کردن سه حلقه چاه غیرمجاز، نصب چهار دستگاه کنتور حجمی هوشمند و جمع‌آوری تاسیسات غیرمجاز برداشت اب بر روی 6 چاه کشاورزی استان ذخیره‌سازی و حفظ شده است.

وی اظهار داشت: در این مدت سه حلقه چاه غیرمجاز با حجم صرفه جویی 270 هزار مترمکعب در سال با تلاش شبانه روزی گروه گشت و بازرسی این اداره شناسایی و از مدار مصرف خارج شد.

سرپرست اداره منابع آب شهرستان کمیجان گفت: حفر چاه‌های غیرمجاز صدمات جبران‌ناپذیری به آبخوان‌های منطقه وارد می‌کند و بر همین اساس در این بازرسی‌ها 2 دستگاه حفاری غیرمجاز توقیف و به پارکینگ منتقل شد.

احمدی افزود: در راستای جلوگیری از اضافه برداشت چاه‌های مجاز نیز چهار دستگاه کنتور حجمی هوشمند بر روی چاه‌های پروانه‌دار کشاورزی نصب شده که 280 هزار مترمکعب آب را حفظ و ذخیره کرده است.

سرپرست اداره منابع آب شهرستان کمیجان گفت: 6 مورد جلوگیری از برداشت غیرمجاز شن و ماسه از بستر رودخانه امسال در بخش آب‌های سطحی و 6 مورد جمع‌آوری لوازم غیرمجاز برداشت آب از چاه‌های کشاورزی با حجم صرفه‌جویی سالانه 310 هزار مترمکعب در بخش آب‌های زیرزمینی انجام شده است.

احمدی افزود: در این مدت سه هزار هکتار از اراضی کمیجان، میلاجرد و حسین‌آباد با مدیریت سر دهنه‌های منشعب از رودخانه‌های شهرستان با دبی سه و پنج دهم مترمکعب در ثانیه و برای مصارف کشاورزی آبرسانی شد.

کمیجان واقع در 101 کیلومتری اراک دارای 39 هزار نفر جمعیت است.

*س_برچسب‌ها_س*