شنبه 29 اردیبهشت 1403

920 میلیارد ریال تسهیلات خط اعتباری مکانیزاسیون برای کردستان تخصیص یافت

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
920 میلیارد ریال تسهیلات خط اعتباری مکانیزاسیون برای کردستان تخصیص یافت

سنندج - ایرنا - رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: امسال 920 میلیارد ریال تسهیلات خط اعتباری مکانیزاسیون به این استان برای خرید تراکتور، کمباین و ادوات کشاورزی تخصیص یافته است.

محمد فرید سپری روز چهارشنبه در اولین جلسه کارگروه توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی اظهار داشت: سال گذشته نیز 660 میلیارد ریال برای توسعه ناوگان مکانیزه کشاورزی کردستان تسهیلات بانکی تخصیص یافته بود که به علت استقبال کشاورزان 160 میلیارد ریال بیشتر از این سهمیه شامل 820 میلیارد ریال به متقاضیان پرداخت شده است.

وی اضافه کرد: تسریع و تسهیل در ارائه خدمات به بهره برداران بخش کشاورزی با ایجاد ساده‌ترین و کوتاه‌ترین مسیر به عنوان یک اولویت در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی استان قرار گرفته است.

رییس سازمان جهاد کشاروزی کردستان افزود: هم اکنون برای پرداخت تسهیلات خرید ادوات کشاورزی مشکلی وجود ندارد و در صورت صدور پیش فاکتور توسط کارخانه تراکتور سازی پرداخت تسهیلات تراکتور و کمباین نیز آغاز می‌شود.

سپری از معرفی چهار هزار میلیارد ریال طرح کشاورزی به بانک کشاورزی برای دریافت تسهیلات از محل اعتبارات تبصره 18 خبر داد و گفت: تا کنون از این مقدار 830 میلیارد ریال پرداخت شده که 180 میلیارد ریال آن در حوزه صنایع تبدیلی و بقیه نیز مربوط به سایر طرح‌ها از جمله گلخانه، شیلات و دام وطیور بوده است.

وی گفت: در سال گذشته 92 درصد از تسهیلات بخش کشاورزی این استان توسط بانک کشاورزی پرداخت شده است و انتظار می رود سایر بانک ها نیز با توجه به اهمیت کشاورزی در اقتصاد کردستان توجه ویژه ای به این بخش داشته باشند.

استان کردستان دارای 28 میلیون هکتار با یک میلیون و 600 هزار نفر جمعیت است که تنوع آب و هوایی آن باعث شده یکی از استان‌های موفق در حوزه کشاورزی باشد.

این استان دارای یک میلیون و 220 هزار هکتار اراضی کشاورزی شامل 896 هزار و 235 هکتار اراضی دیم حدود 88 درصد و 121 هزار اراضی آبی حدود 12 درصد بوده و دارای حدود 2 میلیون و 210 هزار رأس دام سبک (گوسفند و بز) و 200 هزار رأس دام سنگین (گاو و گوساله)، 13 میلیون قطعه انواع طیور و 116 هزار کندوی زنبور عسل است.

جمعیت بهره بردار کشاورزی کردستان دارای 115 هزار نفر است که این جامعه سالانه حدود 2 میلیون و 400 هزار تن محصولات کشاورزی تولید می‌کنند که 320 هزار تن از این میزان مربوط به محصولات باغی و باقی نیز مربوط به بخش زراعت است.

*س_برچسب‌ها_س*