شنبه 8 اردیبهشت 1403

آبگیری 381 میلیون‌مترمکعبی آب در سد کهیر

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
آبگیری 381 میلیون‌مترمکعبی آب در سد کهیر

معاون برنامه ریزی و نظارت توسعه منابع آب و نیروی ایران گفت: فرصت مناسبی جهت واگذاری احداث برقابی به بخش خصوصی فراهم شده است.

ماشاالله تابع جماعت معاون برنامه ریزی و نظارت توسعه منابع آب و نیروی ایران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: شروع آبگیری سد چمشیر با حجم مخزن 2300 میلیون متر مکعب و آب قابل تنظیم 1625 میلیون متر مکعب با هدف تولید برق به صورت متوسط سالانه 482 گیگاوات ساعت، تامین آب کشاورزی، جلوگیری از سیلاب‌های مخرب و توسعه و راه‌اندازی واحد اول نیروگاه از جمله اقدامات در سال 1402 بود.

او افزود: شروع آبگیری سد کهیر به حجم مخزن 381 میلیون متر مکعب و آب قابل تنظیم 65 میلیون متر مکعب، انتقال آب به هیدوج از سد ماشکید، اتمام سامانه انتقال آب به زاهدان خط دوم و اتمام سامانه اضطراری انتقال آب به روستا‌های پایین دست سد کهیر از دیگر اقدامات موثری بود که طی سال گذشته به سرانجام رسید.

این مقام مسئول ادامه داد: همچنین در همین رابطه می‌توان به فاز اول انتقال آب به استان ایلام از سامانه گرمسیری با انتقال آب به سد کنجانچم، احداث 5100 هکتار شبکه‌های آبیاری در طرح گرمسیری و افتتاح پروژه توسعه و ارتقای کمی و کیفی تصفیه‌خانه سنندج و شروع بهره‌برداری اشاره کرد.

تابع جماعت در ادامه با بیان اینکه انجام تعمیرات و سنکرون یکی از واحد‌های نیروگاه رودبار در سال گذشته محقق شد، اضافه کرد: با تامین اعتبارات مورد نیاز طرح‌های توسعه آب و خاک مرزی از محل صندوق توسعه ملی، سرعت اجرایی طرح‌های گرمسیری، تونل نوسود، گاوی، سد ژاوه، ارتقای ایستگاه پمپاژ طرح سد آزاد و انتقال آب از کانال بادین‌آباد به دریاچه ارومیه در سال 1402 افزایش یافته و پیش‌بینی می‌شود اهداف این طرح‌ها در نیمه اول سال 1403 به اتمام برسند.

وی یادآور شد: با توجه به تنش آبی در کشور، تعدادی از طرح‌های شرکت توسعه آب و نیروی کشور در راستای حل بخشی از این معضل بزرگ در دست انجام است که از جمله می‌توان به خط دوم انتقال آب به زاهدان، انتقال آب به شهر‌های سوران، هیدوچ و مهرستان از سد ماشکید، انتقال آب از زیاران به بیلقان، انتقال آب به قروه و دهگلان از سد آزاد (قوچم) اشاره کرد که همگی علیرغم محدودیت و تنگنا‌های موجود با جدیت و سرعت مناسب در دست اجرا است و پیش بینی می‌شود در نیمه اول سال آتی به اتمام برسند.

تابع جماعت اظهار کرد: در بخش سرمایه‌گذاری، با شناسایی پتانسیل نیروگاه‌های کوچک و متوسط و اخذ مجوز شورای اقتصاد جهت استفاده از ماده 12 و همچنین استفاده از ظرفیت تابلو سبز و خرید تضمینی، فرصت مناسبی جهت واگذاری احداث به بخش خصوصی فراهم شده است. برخی از پروژه‌های نیروگاه‌های کوچک نظیر نیروگاه گلپایگان و پروژه‌های نیروگاه‌های متوسط نظیر بند تنظیمی گتوند در مناقصه سرمایه‌گذاری سال 1402 عرضه شدند.

به گفته وی، همچنین مدل‌های مالی سرمایه‌گذاری طرح‌های بزرگ برق‌آبی کشور در قالب مدل صادرات برق به کشور‌های همسایه طراحی شد که در سال 1403 با اخذ مجوز‌های لازم به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی