سه‌شنبه 29 خرداد 1403

آثار اجتماعی و فردی زیارت امام رضا (ع) چیست؟

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
آثار اجتماعی و فردی زیارت امام رضا (ع) چیست؟

روایتی وجود دارد که: «أَبُو عَلِی اَلأَشعَرِیُ عَن عَبدِ اَللَهِ بنِ مُوسَی عَنِ اَلحَسَنِ بنِ عَلِی اَلوَشَاءِ قَالَ سَمِعتُ اَلرِضَا عَلَیهِ اَلسَلاَمُ یَقُولُ: اِنَ لِکُلِ اِمَام عَهداً فِی عُنُقِ أَولِیَائِهِ وَ شِیعَتِهِ وَ اِنَ مِن تَمَامِ اَلوَفَاءِ بِالعَهدِ وَ حُسنِ اَلأَدَاءِ زِیَارَهَ قُبُورِهِم فَمَن زَارَهُم رَغبَهً فِی زِیَارَتِهِم وَ تَصدِیقاً بِمَا رَغِبُوا فِیهِ کَانَ أَئِمَتُهُم شُفَعَاءَهُم یَومَ اَلقِیَامَهِ؛ «حسن بن وشاء گوید: از امام رضا علیه السلام شنیدم که می فرمودند: برای هر امامی برعهده اولیا و شیعیاش پیمانی است و از تمام و کامل بودن وفای به عهد و بهتر ادا نمودن آن زیارت قبور آن بزرگواران است. پس هرکس با میل و رغبت آنها را زیارت نماید و مواردی را که آنها رغبت دارند قبول نماید ائمه ایشان در روز قیامت شفیعانشان خواهند بود».

در حدیثی از پیامبر اکرم صل الله علیه وآله والسلم نقل شده است: «پاره ای از بدن من در خراسان مدفون خواهد شد، هر گناهکاری که به زیارتش رود خداوند گناهانش را بیامرزد». این نشان می‌دهد که زیارت اهل بیت علیهم السلام از فضیلت بسیار زیادی برخوردار است. چون آثار فردی و اجتماعی فراوانی دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالحمید ناصری، کارشناس مذهبی درمورد آثار فردی و اجتماعی زیارت امام رضا علیه‌السلام بیان کرد: وقتی امام رضا علیه‌السلام را زیارت می‌کنیم باید یک خروجی خوبی در درون و شخصیت و اخلاق ما به وجود بیاید تا آن را در متن زندگی به وجود آوریم چراکه امام رئوف علیه‌السلام شخصیت میت و بدون جانی نیستند و هستی بخش هستند.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: ما در زیارت امام رضا علیه‌السلام خطاب به حضرت علیه‌السلام می‌گوییم شهادت می‌دهیم که شما زنده هستید و سلام ما را جواب می‌دهید و صدای ما را می‌شنوید و از حال و روزگار ما باخبر هستید. در نتیجه وقتی این طور امام رضا علیه‌السلام را زیارت می‌کنیم با توجه به این که امام زنده و حی هستند حالات ما را متوجه می‌شوند و از عمق قلب ما باخبر هستند که آیا ناراحت و یا خوشحال هستیم؟ و به چه نیتی به زیارت ایشان رفته‌ایم؟

حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری مطرح کرد: خروجی اجتماعی زیارت امام رضا علیه‌السلام برای ما بندگان باید این باشد که حرف امام علیه‌السلام را در زندگی خود اجرا کنیم. این که ما یک یا دو روز از راه دور به زیارت امام رضا علیه‌السلام برویم و لذت ببریم و اشکی بریزیم و با امام رئوف علیه‌السلام درددل کنیم و حاجاتمان هم مستجاب شود ولی حرف امام رضا علیه‌السلام را در زندگی خود نداشته باشیم به هیچ عنوان خوب نیست.

او افزود: علاوه بر تأثیر فردی زیارت امام رضا علیه‌السلام بر زندگی ما که از نگرانی‌ها نجاتمان می‌دهد و آرامشی را به همراه دارد خروجی اجتماعی زیارت امام رضا علیه‌السلام باید این باشد که الگو‌های عملی و رفتاری حضرت علیه‌السلام و اهل بیت علیهم‌السلام را در زندگی خود داشته باشیم و ببینیم امام رضا علیه‌السلام در مسائل مختلف چه بیاناتی فرموده‌اند. مثلاً امام علیه‌السلام در رابطه با ارتباط سالم و صاح‌آمیز با همسر چه بیاناتی فرموده‌اند و همان موارد را انجام دهم. دستور تربیتی اهل بیت علیهم السلام و امام رضا (ع) برای ما چیست؟ همان را انجام دهیم و حتی درمورد برخورد با دشمنان چه توصیه‌هایی داشته‌اند آنها را عمل کنم.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری قرآن و عترت