جمعه 28 اردیبهشت 1403

آخرین وضعیت ورود زائران ایران به عربستان /9 نفر حج را از دست دادند

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
آخرین وضعیت ورود زائران ایران به عربستان /9 نفر حج را از دست دادند

معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه روز شنبه 3 تیرماه آخرین کاروان حجاج ایرانی وارد عربستان شدند، گزارشی را درباره عملیات حج امسال ارائه کرد.

معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه روز شنبه 3 تیرماه آخرین کاروان حجاج ایرانی وارد عربستان شدند، گزارشی را درباره عملیات حج امسال ارائه کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، غلامرضا رضایی معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت با اعلام آخرین آمار مربوط به اعزام زائران ایرانی به حج امسال، گفت: آخرین کاروان های ایرانی روز شنبه 3 تیرماه وارد جده و راهی مکه شدند و در مجموع 87 هزار 541 نفر درعملیات انتقال حجاج از ایران عازم سرزمین وحی شدند.

رئیس ستاد عملیات حج در خصوص اینکه قبلا آمار حجاج ایرانی 87 هزار 550 نفر اعلام شده بود، توضیح داد: 9 نفر از زائران ایرانی به دلایل شخصی از حضور در حج امسال انصراف دادند و متاسفانه امکان صدور روادید برای افراد جایگزین فراهم نشد.

وی البته توضیح داد که در یک ماه گذشته حدود 200 نفر از زائران ایرانی به دلایل مختلفی انصراف خود را اعلام کرده بودند که با هماهنگی‌های انجام شده سازمان حج و زیارت توانست برای افراد جایگزین روادید دریافت کند.

رئیس ستاد مکه درادامه به تعداد حجاج مدینه قبل و مدینه بعد اشاره کرد و گفت: 52 هزار 530 نفر در قالب کاروانهای مدینه قبل از فرودگاه مدینه وارد عربستان شدند و 35 هزار و 11 نفر در قالب کاروانهای مدینه بعد از طریق فرودگاه جده به سرزمین وحی مشرف شدند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: جمعه شب 2 تیرماه آخرین کاروان های مدینه قبل از شهر مدینه عازم مکه شدند و درحال حاضر هیچ زائر ایرانی در شهر مدینه حضور ندارد.

معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه در حال نزدیک شدن به مهمترین بخش عملیات حج یعنی حضورحجاج در مشاعرمقدسه هستیم، گفت: با توجه به اینکه در زمان مناسک حج قریب دو میلیون حاجی باید در یک زمان مشخص در یک مکان مشخص حضور داشته باشند بنابراین حمل و نقل حجاج به مشاعرمقدسه کار پیچیده‌ای است که مقدمات آن انجام شده است.

وی به موضوع تدارک غذا وسایرامکانات مورد نیازحجاج اشاره کرد وگفت: برنامه‌ریزی‌های لازم دراین زمینه صورت گرفته است.

رضایی همچنین به موضوع اقدامات مورد نیاز درمورد طرح قربانی پرداخت و گفت: قربانی حجاج زیر نظرعلما و در مکان‌های مشخصی که تعیین شده است، انجام خواهد شد.

معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت درانتها خاطرنشان کرد: به علت شیوع کرونا در سالهای گذشته نتوانستیم افراد بالای 65 سال را به حج اعزام کنیم لذا امسال تعداد افرادی که سن بالای 65 سال دارند عدد بی سابقه ای است بنابراین رعایت حال افراد سالمند در طول مراحل حج مورد تاکید است.