چهارشنبه 18 مهر 1403

آغاز برداشت نخستین دانه کاملینا از مزارع خراسان شمالی

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
آغاز برداشت نخستین دانه کاملینا از مزارع خراسان شمالی

بجنورد - ایرنا - برداشت نخستین محصول دانه روغنی کاملینا در خراسان شمالی، از سطح 6 هکتار کشتزار این گونه زراعی در شهرستان شیروان آغاز شد.

مدیر جهاد کشاورزی شیروان روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: کاملینا یک دانه روغنی از خانواده براسیکاسه با نام علمی کاملینا ولگاریت است که روغنی باکیفیت بالا از آن حاصل می شود و سرشا از امگا 3 و 9 است.

مهران حیاتی افزود: این گونه گیاهی در خاک های شور و اراضی دیم و سنگلاخی و شنی قابلیت کشت بهتری دارد و به طور کلی برای اراضی فقیر و کم آب بسیار مناسب است.

وی گفت: میوه این محصول بر خلاف دیگر محصولات نه غلافی که خورجینی است که به همین دلیل نسبت به کلزا ریزش پایین تری دارد و عملکرد آن در شرایط کشت دیم و با یک آب جهت سبز شدن، بین یک تا 2 تن است. حیاتی اظهار داشت: این محصول در شرق کشور تنها در شهرستان شیروان و به شیوه دیم کشت شده است که تنها به یک نوبت آبیاری در زمان سبز شدن نیاز دارد.

وی گفت: زمان کشت این محصول از آبان تا دیماه است و میزان برداشت محصول در مزرعه با میانگین 1.8 تن در هکتار است و میزان بذر مصرفی برای این محصول 10 تا 20 کیلوگرم با توجه به شرایط خاک و آبیاری است. حیاتی افزود: این محصول نسبت به کلزا سبزی کمتری دارد اما به علت اینکه بازار ثابتی ندارد هنوز برای کشت آن فرهنگ سازی نشده است و قیمت خرید محصول در سال جاری هر کیلوگرم 100 هزار ریال تعیین شده است.

شهرستان شیروان افزون بر 105 هزار هکتار عرصه کشاورزی و باغی دارد.

بیش از 15 هزار هکتار از کشتزارهای استان خراسان شمالی به کشت دانه های روغنی شامل کلزا، گلرنگ، آفتابگردان، کنجد و نیز پنبه اختصاص دارد.

*س_برچسب‌ها_س*