شنبه 1 اردیبهشت 1403

آمار فروش فیلم‌ها در سینما

وب‌گاه عصر ایران مشاهده در مرجع
آمار فروش فیلم‌ها در سینما

با پایان عزاداری‌های دهه اول محرم به مرور فیلم‌های جدید جایگزین فیلم‌هایی خواهند شد که به کف فروش خود رسیده‌اند.

فروش بیش از 700 میلیون تومانی فیلم «دوزیست» در اولین روز شروع دوباره فعالیت سینماها پس از پنج روز تعطیلی، شاید امیدی برای رونق گرفتن گیشه در آخرین ماه تابستان باشد.

به گزارش ایسنا، بیش از پنج ماه از سال 1401 گذشته و تا کنون فروش کل فیلم‌هایی که در این مدت روی پرده سینماها به نمایش درآمده‌اند به 192 میلیارد تومان رسیده است. در این پنج ماه حدود 6 میلیون نفر به سینما رفته‌اند که این میزان کم استقبالی از فیلم‌ها نگرانی‌های زیادی را برای وضعیت اکران و سینماها به وجود آورده است. البته شورای صنفی نمایش اعلام کرده درصدد است تا با همراهی شورای راهبردی اکران، راهکارهایی را برای جذب بیشتر مخاطب در نظر بگیرد ولی فعلا جزئیاتی در این زمینه منتشر نشده است. با این حال پیش‌بینی‌ها بر این است که از شهریور ماه طرح‌های جدید در اکران اجرایی شوند.

مروری بر فروش فیلم‌ها در ماه‌های گذشته و نیز روز پنجشنبه 20 مردادماه نشان می‌دهد اگرچه اولویت مردم تماشای فیلم کمدی است اما فیلم‌های اجتماعی هم با بازیگران شناخته‌شده می‌توانند در جذب تماشاگر تا حدودی موفق باشند.

در روز گذشته که پس از مدتی دو فیلم جدید به برنامه اکران سینماها اضافه شد، «دوزیست» به کارگردانی برزو نیک‌نژاد تاکنون بیش از 18 هزار بلیت فروخت و به فروش 770 میلیون تومانی نزدیک شده است.

حضور جواد عزتی و پژمان جمشیدی شاید این تصور را به وجود آورد که «دوزیست» یک فیلم کمدی است، در حالی که ساخته جدید نیک‌نژاد فیلمی اجتماعی است و به‌جز جواد عزتی و جمشیدی، سعید پورصمیمی، مانی حقیقی، هادی حجازی‌فر و ستاره پسیانی هم در آن بازی کرده‌اند.

از 20 مرداد، فیلم «کوزوو» هم به چرخه اکران اضافه شده که این فیلم کمدی با بازی فرهاد آئیش، کوروش تهامی، مریم سعادت، روشنک گرامی، بیوک میرزایی، امید روحانی، بهناز جعفری و گوهر خیراندیش تاکنون میزبان 1800 تماشاگر بوده و 75 میلیون تومان هم فروش داشته است.

اما در جدول فروش سینما در سال 1401 فیلم «انفرادی» با 55 میلیارد تومان، «سگ‌بند» با 40 میلیارد تومان و «علفزار» با 16 میلیارد تومان در صدر فروش و تعداد مخاطب هستند.

میزان فروش فیلم‌هایی که در یک ماه گذشته روی پرده آمدند هم به این ترتیب است:

«تی‌تی» به کارگردانی آیدا پناهنده: 381 هزار بلیت و 12 میلیارد و 900 میلیون تومان فروش

«پیتوک» به کارگردانی مجید صالحی: 6760 بلیت و 225 میلیون تومان فروش

«روز ششم» به کارگردانی حجت قاسم زاده‌اصل: 23500 بلیت و 790 میلیون تومان فروش

«زالاوا» به کارگردانی ارسلان امیری: 49280 بلیت و یک میلیارد و 680 میلیون تومان فروش

«طلاخون» به کارگردانی ابراهیم شیبانی: 31280 بلیت و یک میلیارد تومان فروش

«بازیوو» به کارگردانی امیرحسین قهرایی: 48600 بلیت و یک میلیارد و 460 میلیون تومان فروش

در جدول فروش فیلم‌های امسال «پدر و دختر» به کارگردانی خسرو ملکان تاکنون فقط 301 بلیت به بهای کلی 10 میلیون تومان فروخته است.

با پایان عزاداری‌های دهه اول محرم به مرور فیلم‌های جدید جایگزین فیلم‌هایی خواهند شد که به کف فروش خود رسیده‌اند. به این ترتیب علاوه بر «دوزیست» و «کوزوو»، از چهارشنبه هفته آینده 26 مردادماه دو فیلم «شب طلایی» به کارگردانی یوسف حاتمی‌کیا و «ابلق» به کارگردانی نرگس آبیار راهی اکران خواهند شد.

*آمار فروش این گزارش تقریبی و براساس اطلاعات به‌روز شده سامانه سمفا تا ساعت 10:30 جمعه 21 مردادماه است.

تماشاخانه

ببینید | عروسی سنتی در بوسنی / آرایش عروس یا یک اثر هنری

ببینید | تست اولین خودرو بدون سرنشین در خیابان‌های شهر تورین ایتالیا

فیلم های دیگر کانال عصر ایران در تلگرام
آمار فروش فیلم‌ها در سینما 2
آمار فروش فیلم‌ها در سینما 3
آمار فروش فیلم‌ها در سینما 4
آمار فروش فیلم‌ها در سینما 5