دوشنبه 16 مهر 1403

آموزش بیسوادان در زنجان با جدیت دنبال می‌شود

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
آموزش بیسوادان در زنجان با جدیت دنبال می‌شود

زنجان - ایرنا - معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان گفت: طبق برنامه‌ریزی انجام گرفته طی سال جاری طرح جذب و آموزش اولیاء بی‌سواد و مخاطبین خاص بازمانده از تحصیل با جدیت دنبال می‌شود.

فرحناز فتحی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: درحوزه سوادآموزی، سواد را باید با مهارت تلفیق کرده و با ایجاد انگیزه و نیاز، افراد بی سواد را به منظور حضور در کلاس های سوادآموزی جذب کرد.

وی اضافه کرد: براین اساس در سال آموزشی جدید در حوزه سوادآموزی و با توجه به جذب افراد بی سواد و کم سواد به شکل عمومی، باید فعالیتهای سواد آموزی بر گروههای خاص کارگری، زنان سرپرست خانوار و کارگران شهرداری و سایر اقشار خاص بی سواد متمرکز شود.

این مسؤول ادامه داد: سیاست های اعلام شده بر مدرسه محور بودن فعالیتهای سواد آموزی قرار دارد تا از ظرفیت فرهنگیان در این حوزه استفاده شود و در زمان حاضر تنها آموزش، سواد خواندن و نوشتن به شکل عام نمی تواند جذابیت کافی را برای مخاطبین ایجاد کند.

وی با اشاره بر فعالیتهای مدرسه محور و با شعار هر واحد آموزشی حداقل یک کلاس سواد آموزی اضافه کرد: تلاش می شود همه اولیاء بی سواد و کم سواد تحت پوشش دوره های سوادآموزی قرار گیرند.

فتحی افزود: اما با توجه به وضعیت کنونی به دلیل شیوع بیماری کرونا و به منظور حفظ سلامت جسمی و روانی سوادآموزان، در سال جدید باید سعی کرد روش های آموزش فرد به فرد و خودآموز با پشتیبانی افراد با سواد خانواده به ویژه دانش آموزان در اولویت فعالیت های آموزشی قرار گیرند.

معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان ادامه داد: ایجاد بستر مناسب برای تعامل و هم اندیشی با روسای مناطق می تواند در ارتقای عملیاتی کردن برنامه های حوزه سوادآموزی نقش بسزایی داشته باشد.

فتحی اجرای طرح شتاب بخشی فعالیتهای سوادآموزی در مناطق آموزش و پرورش ایجرود، ماهنشان، انگورانرا از اولویت های برنامه های معاونت سوادآموزی در سال جدید عنوان کرد و افزود: طرح جذب و آموزش اولیاء بی سواد و جذب مخاطبین خاص بازمانده از تحصیل از اقشار مختلف جامعه روستایی و شهری باید به جدیت دنبال شود.

این مسؤول خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش برای رسیدن به اهداف عالی نظام در حوزه تعلیم و تربیت که در قالب سند تحول بنیادین تبیین و تدوین شده، نیازمند همراهی و همگامی سایر بخش ها و سازمانها است که این موضوع در حوزه سوادآموزی با تشکیل شورای پشتیبانی مناطق به شکل جدی‌تری دنبال می شود.

پیش از این نیز فتحی گفته بود که در راستای ادامه روند آموزش و پیشگیری از بازگشت به بیسوادی، در اولین گام، فیلم‌های آموزش دوره سوادآموزی در پورتال آموزش و پرورش استان بارگذاری و توسط کارشناسان مناطق به آموزش دهندگان و سواد آموزان به منظور بهره برداری اطلاع رسانی شد.

وی خاطر نشان کرده بود، بسیاری از جامعه مخاطب حوزه سوادآموزی، افرادحاشیه نشین و یا روستایی هستند و امکان دسترسی به فضای مجازی یا سایت اداره کل را ندارند، بر این مبنا فیلم های آموزشی دوره‌ی سواد آموزی لوح و قلم در قالب (DVD) آماده و بین سواد آموزان مورد نظر در نواحی و مناطق استان توزیع شده است.

*س_برچسب‌ها_س*