دوشنبه 16 مهر 1403

آموزش غیرقانونی دندان‌سازی توسط افراد بی‌تجربه در جامعه

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
آموزش غیرقانونی دندان‌سازی توسط افراد بی‌تجربه در جامعه

دبیر شورای آموزش دندان‌پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: متاسفانه شاهد آموزش‌های غیرقانونی دندان‌سازی در سطح جامعه هستیم که توسط افرادی انجام می‌شود که هیچ تجربه‌ای ندارند.

- اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، سی‌و‌یکمین کنگره علمی بین‌المللی سالیانه پروتز دندان در هتل المپیک با حضور جمعی از اساتید حوزه پروتزهای دندانی، استادان و اعضای هیئت مدیره جامعه دندان‌سازان، اعضای شورای برگزاری و مهمانان و اصحاب رسانه برگزار شد.

پروتزیست فرهاد فخرکننده؛ دبیر اجرایی سی‌ویکمین کنگره علمی بین‌المللی سالیانه پروتز دندان به عنوان نخستین سخنران این نشست اظهار کرد: این کنگره از دی‌ماه سال گذشته کار خود را با بررسی‌ها و برنامه‌ریزی‌های اولیه آغاز کرد و با تلاش‌های متخصصانه و دقیق تمامی افراد، به این مرحله رسیده است.

دبیر اجرایی سی‌و‌یکمین کنگره علمی بین‌المللی سالیانه جامعه دندان‌سازان ایران ادامه داد: پیش از آنکه به روال معمول کنگره بپردازم، باید به افتخار بزرگی که از برگزاری 30 دوره قبلی این کنگره حاصل شده، اشاره کنم. هر دوره از کنگره علمی‌ها با ارائه تجربیات جدید و زاویه دیدهای تازه به ارتقای علمی و حرفه‌ای افراد کمک کرده است. تلاش ما نیز همواره بر این بوده که جلسات بازآموزی و ارائه‌های علمی به بهترین و تخصصی‌ترین شکل ممکن برگزار شود.

وی در ادامه با بیان اینکه کنگره 4 روزه برگزار می‌شود و 20 امتیاز باز آموزی دارد اضافه کرد: امسال نیز، ارائه‌های علمی به صورت سخنرانی و با استفاده از قالب‌های مختلف، با تجربه‌ای جدید و هدفمند پیش خواهد رفت. همچنین باید اشاره کرد که این کنگره علمی با تمرکز بر اصول علمی و ارائه‌های استاندارد، از اولین تجربه‌های اصولی و متمایز خود بهره‌مند خواهد شد تا به همه عزیزان حاضر ارائه شود.

فخرکننده در ادامه افزود: به تجربه ثابت شده، بهره‌وری زیادی از گفت‌وگوها داشته‌ایم و برای اولین بار در کنگره علمی سی‌ویکم یک سالن را به صورت اختصاصی پنل گفتگو و در 4 روز کنگره درنظر گرفته ایم تا بتوانیم مبحث علمی را به صورت استاندارد برای عزیزان ارائه کنیم.

وی در پایان گفت: به امید خدا، امسال برای اولین بار نمایشگاه عکس نیز برگزار خواهد شد و در این نمایشگاه، آثار نقاش برجسته خارجی با تمرکز بر استانداردهای علمی به نمایش درخواهد آمد. هدف از این نمایشگاه نیز استفاده از تجربیات بین‌المللی برای ارتقای علمی و هنری است و همچنین باید اشاره کنم که کنگره علمی که شامل 108 ارائه متشکل از 12 گفت‌وگو، 12 ورکشاپ و 55 سخنرانی است که در این کنگره از 50 نفر از همکاران به عنوان مدیران پنل حضور دارند.

پروتزیست فرهاد فخر کننده در ادامه گفت: در راستای مباحث علمی و به‌ویژه سخنرانی‌های ارائه‌شده در این کنگره، بر تکنولوژی‌های نوین و متریال‌های پیشرفته تمرکز کردیم. همچنین تلاش شد تا به موضوعات مهمی که کمتر به آن‌ها پرداخته می‌شود، نیز توجه داشته باشیم. از جمله مباحث مهم این دوره، مدیریت و اقتصاد در حوزه دندان‌پزشکی بود که به صورت ویژه مورد بررسی قرار گرفت. همچنین مباحث جدید و به‌روز با حضور اقتصاددانان و مهندسین کامپیوتر مطرح شد که به کیفیت و نوآوری این کنگره افزود برنامه‌ریزی امسال به‌گونه‌ای بود که تنوع زیادی در کلاس‌ها وجود داشته باشد و تلاش کردیم از ریزش مخاطبان جلوگیری کنیم تا همه از این فرصت علمی بهره‌مند شوند.

گام‌های موثری در راستای بهترشدن شرایط رشته دندان‌سازی برمی‌داریم

در ادامه نشست، دکتر حسینعلی ماهگلی؛ دبیر علمی کنگره اظهار کرد: در بعد علمی کنگره دوستان زحمات زیادی کشیده‌اند و در این دوره حدود 170 سخنران و مدیر پنل درگیر کار خواهند بود. همچنین 12 پنل و 12 ورکشاپ خواهیم داشت که این موضوعات نشان می‌دهد در این دوره از کنگره شاهد تغییراتی در اجرا خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه درحال برگزاری سی‌و‌یکمین کنگره علمی جامعه دندان‌سازان ایران هستیم و این نشان‌دهنده اهمیت رشته پروتزهای دندانی در کشور است گفت: امروزه رشته دندان‌پزشکی به شدت گسترش پیدا کرده و دارای جایگاه و رشته‌های تخصصی است. همچنین با ورود بحث دیجیتال شاهد تحولات شگرفی بوده‌ایم و نیازمند است در این قسمت هم پا به پای قسمت‌های دیگر مثل قسمت بالینی قسمت لابراتواری هم جلو پیشرفت کند.

در رشته پروتزهای دندانس هم به چند رشته مختلف تخصصی نیازمندیم مانند دندان‌پزشکی که رشته‌های تخصصی پروتز، جراحی و ترمیمی و... را دارد. امیدواریم در این دوره از کنگره به این پیشرفت‌ها دست پیدا کنیم.

وی درادامه افزود: از دوستان و همکاران خود در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخواست می‌کنیم با توجه به اهمیت کار و اهمیت رشته پروتز دندان برای بخش‌های اجرایی و سیستم‌های دولتی بهتر و واضح تر شود. ما واقعا در بخش علمی و آموزشی این رشته با سختی‌های زیادی مواجه هستیم و نیاز به کمک چه ازجنبه فیزیکی و چه از جنبه مالی داریم. همچنین ما به بحث معلم پروری در این رشته برای حضور در مراکز عملی و دانشگاهی نیازمندیم و امیدواریم به این موضوع نیز رسیدگی شود.

این کار، یک پروژه بزرگ جمعی است

پروتزیست فرید هاشم‌نژاد؛ رئیس هیئت مدیره جامعه دندان‌سازان ایران نیز در ادامه این نشست خبری گفت: در آستانه برگزاری سی‌ویکمین کنگره علمی جامعه دندان‌سازان ایران، لازم می‌دانم از پیشکسوتان عزیز و بزرگوارانی که سنگ بنای این جامعه را بنا نهادند، تشکر و قدردانی کنم. امیدوارم که نسل جوان این رشته که در آینده در جایگاه‌های هیئت‌مدیره قرار خواهند گرفت، با افتخار مسیر پیشرفت را ادامه دهند و جامعه دندان‌سازی کشور را به مدارج بالاتری برسانند.

در ادامه هاشم‌نژاد با بیان اینکه در برگزاری این کنگره، حدود صد نفر فعالیت داشته‌اند و این نکته نشان می‌دهد که برای موفقیت در چنین برنامه‌هایی، به یک کار تیمی بسیار گسترده نیاز است افزود: اولین نکته مهم این است که این کار، یک پروژه بزرگ جمعی است. هدف ابتدایی این کنگره علمی، ارتقای سطح علمی و ارائه آخرین دستاوردهای علمی در حوزه دندان‌سازی است. اما در پس این هدف آشکار، هدف دیگری نیز وجود دارد و آن افزایش همبستگی صنفی است. این کنگره فرصتی است برای جمع‌کردن افراد با گرایش‌ها و ایده‌های مختلف، تا دوباره کنار هم جمع شوند و با یکدیگر گفتگو کنند. این تعاملات صنفی نه‌تنها به تبادل تجربه‌ها کمک می‌کند، بلکه باعث نزدیک‌تر شدن و افزایش همبستگی بین همکاران نیز می‌شود.

وی افزود: یکی دیگر از نکات بسیار مهم که همواره جزء سیاست‌های هیئت‌مدیره، چه در دوره فعلی و چه در دوره‌های پیشین، بوده است، بحث تعامل حداکثری با جوامع و انجمن‌های علمی موجود در حوزه دندان‌پزشکی کشور است. ما تمام تلاش خود را به کار گرفته‌ایم تا بیشترین تعامل ممکن را با این انجمن‌ها داشته باشیم. چرا که مطمئن هستیم که دست یاری‌دادن به یکدیگر و استفاده از تجربیات سایر انجمن‌های علمی، به‌ویژه جامعه دندان‌پزشکی کشور، به موفقیت هر چه بیشتر کنگره علمی سی‌ویکم کمک شایانی خواهد کرد. همچنین از جناب آقای دکتر تاجر نیا و جناب آقای دکتر بهزاد فرخزاد که همکاری بسیار خوبی در برگزاری این کنگره علمی داشتند، تشکر ویژه‌ای دارم.

یک‌سوم بیماران داروهای خود را به‌موقع مصرف نمی‌کنند

وی در ادامه با اشاره به حضور یکی از مقامات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این نشست گفت: از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواهشمندیم تا در تسهیل صدور پروانه‌های پزشکی ما را یاری کنند و علاوه‌بر آن برای آموزش‌های غیر مجازی که در گوشه و کنار این رشته شکل می‌گیرد چاره‌ای بیندیشند چرا که ما در این کنگره از سطح بالای علمی و بروز آن بهرمند می‌شویم و انتظار داریم همه امور مربوطه این رشته در کشور در همین سطح قرار بگیرد.

مانع از آموزش‌های غیرقانونی می‌شویم

دکتر رضا یزدانی؛ دبیر شورای آموزش دندان‌پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در ادامه این نشست با بیان نکاتی به برپایی این کنگره پرداخت و افزود: کاری که انجام می‌شود بسیار سخت است و نتیجه ماه‌ها تلاش و زحمت است تا یک اتفاق خوبی بیفتد. در مسیر کنگره، همکارانمان تجربه‌هایشان را منتقل می‌کنند و فرصت دارند تا اتفاقات جدیدی که در حوزه کاری آنها اتفاق می‌افتد را بازگو کنند.

یزدانی در ادامه با بیان اینکه درطی چند جلسه با آقای هاشم‌نژاد موضوعات مهمی همچون آموزش‌های غیرقانونی که وجود دارد را مطرح و بررسی کرده‌اند، افزود: متاسفانه شاهد آموزش‌های دندان‌سازی در سطح جامعه هستم که غیرقانونی است و توسط افرادی انجام می‌شود که هیچ تجربه‌ای ندارند. از این رو به دنبال این هستیم تا از این اتفاق‌ها جلوگیری کنیم. در مقابل نیز شرایط آموزشی را فراهم کنیم تا متقاضیان توسط صاحبان این تخصص آموزش ببیند.

وی گفت: متأسفانه شرایط آموزشی در برخی مناطق برای دانشکده‌هایی که وظیفه آموزش را بر عهده دارند، به اندازه کافی مطلوب نیست. ما باید با دقت و هوشمندی بیشتری تصمیم‌گیری کنیم و در این مسیر، همکاری با دانشکده‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. معلمان و اساتید ارزش ویژه‌ای دارند و هرکدام از آن‌ها نقش خاصی در این فرآیند ایفا می‌کنند. در کنار این موارد لازم است توجه بیشتری به بیماران و نیازهای آن‌ها داشته باشیم.

حمایت از سالمندان در سراسر کشور که از دندان مصنوعی استفاده می‌کنند

منوچهر رشوند؛ سرپرست سخنرانی‌های سی‌ویکمین کنگره علمی بین‌المللی سالیانه پروتز دندان در بخش پایانی این نشست با بیان نکاتی در مورد ارائه خدمات ویژه به سالمندان در خلال برگزاری این کنگره گفت: به مناسبت روز ملی پروتزیست دندان این طرح به‌منظور حمایت از سالمندان در سراسر کشور که از دندان مصنوعی استفاده می‌کنند، اجرا می‌شود. سالمندان می‌توانند از روز اول تا چهارم آبان از طریق شماره واتس‌آپ و سایر شبکه‌های مجازی که اعلام خواهد شد درخواست خود را ارسال کنند تا درخواست آنها برای تامین خدمات لازم مورد بررسی قرار بگیرد. همچنین دفتر مخصوصی برای پاسخ به سؤالات در نظر گرفته شده که تمامی خدمات آن رایگان است.

این استاد پیشکسوت بیان کرد: افرادی که توان مالی ندارند، در اولویت دریافت این خدمات قرار می‌گیرند. این خدمات معمولا برای افراد بالای 50 سال ارائه می‌شود و برای دریافت آن، درخواست رسمی باید ارسال شود. تماس مستقیم تلفنی امکان‌پذیر نیست و درخواست‌ها باید به صورت آنلاین ثبت شوند. در صورت نیاز به خدمات پیشرفته‌تر، این افراد به پزشکان و دندان‌پزشکان متخصص معرفی خواهند شد. پزشکان مربوطه نیز با این عزیزان ارتباط برقرار خواهند کرد و خدمات لازم را ارائه خواهند داد.