پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403

آگاهی فرزندان‌مان از دفاع مقدس، باید اندازه ما باشد

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
آگاهی فرزندان‌مان از دفاع مقدس، باید اندازه ما باشد

پرویز گفت: شما وظیفه تان را در حوزه دفاع مقدس زمانی انجام داده اید که آگاهی فرزندان تان هم نسبت به دفاع مقدس به همان اندازه‌ای باشد که شما هم نسبت به آن آگاه بودید.

پرویز گفت: شما وظیفه تان را در حوزه دفاع مقدس زمانی انجام داده اید که آگاهی فرزندان تان هم نسبت به دفاع مقدس به همان اندازه‌ای باشد که شما هم نسبت به آن آگاه بودید.

به گزارش خبرنگار مهر، محسن پرویز دبیر علمی دومین دوره دوسالانه انتخاب آثار برتر پژوهشی دفاع مقدس و مقاومت؛ جایزه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، با اشاره به فرمایشاتی از مقام معظم رهبری گفت: مقام معظم رهبری در فرمایشات گوهربارشان که باید آویزه گوش مان کنیم، تأکید کردند؛ شما وظیفه تان را در حوزه دفاع مقدس زمانی انجام داده اید که آگاهی فرزندان تان هم نسبت به دفاع مقدس به همان اندازه‌ای باشد که شما هم نسبت به آن آگاه بودید؛ این خیلی مهم است، اما چگونه حاصل می‌شود؟

وی ادامه داد: البته زحمات عزیزانی که در این حوزه‌ها کار می‌کنند را نباید نادیده گرفت اما اینکه فکر کنید به نقطه مطلوب رسیده ایم، هرگز آن طور نیست؛ و نتیجه گروه داوری فرهنگی پس از بررسی آثار این بود که بسیاری از آثار، تأثیرگذاری بر فرهنگ عمومی جامعه را فراموش کرده و در این حوزه فعالیت پژوهشی چندانی صورت نگرفته است.

دبیر علمی دومین دوره دوسالانه انتخاب آثار برتر پژوهشی دفاع مقدس و مقاومت؛ جایزه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، گفت: ما عادت کرده ایم فرمایشات مقام معظم رهبری را می‌نویسیم، گوش می‌کنیم و گاهی تکرار می‌کنیم و در برخی مواقع بالای مکاتبات اداری مان ثبت می‌کنیم، اما تا چه اندازه به راه‌های عملی شدنش فکر می‌کنیم و تا چه اندازه فرمایشات مقام معظم رهبری عملیاتی می‌شود؟

وی افزود: اینکه ما بخواهیم به گونه‌ای رفتار کنیم که فرزندان مان همان نگاهی که ما به دفاع مقدس داشته ایم و نسبت به مباحث آن آگاه هستیم، فرزندان مان هم این چنین نگاه و آگاهی داشته باشند، نیازمند پژوهش است. باید ببینیم که آثار منتشره تا چه اندازه تأثیرگذار بوده است. برای تحقق این امر باید طراحی پژوهشی صورت بگیرد.

پرویز گفت: وزارت آموزش و پرورش باید وارد میدان شود به این طراحی پژوهشی کمک کند تا در نهایت متوجه شویم که نگاه دانش آموزان ما نسبت به دفاع مقدس چگونه است و تا چه اندازه با آن آشنا هستند. به نظر می‌رسد همه در این حوزه باید فعال باشند و توجه کنند؛ چراکه در این حوزه فعالیت نظامی به تنهایی کفایت نمی‌کند، بلکه فعالیت‌های فرهنگی، علمی، پژوهشی باید پا به پای فعالیت نظامی انجام شود و این امر بسیار ضرورت دارد.

وی ادامه داد: در ابتدای داوری‌ها بررسی کلی در خصوص کتاب‌ها و پایان نامه‌ها انجام می‌شود و سرگروهان داوری‌ها در این دوره آقایان زارعی، پیری، شجاعی، کاموس، کاموربخشایش در کنار دبیر اجرایی آقای علایی و خود بنده بودیم و در این بررسی‌ها همه کتاب‌ها را نگاه کردیم؛ بعضی از کتاب‌ها را دوست داشتیم دست مان بگیریم و بخوانیم، اما برخی از کتاب‌ها با یک تورق ساده می‌توان فهمید کارهای ضعیفی است و بیش از آنکه یک پژوهش عمیق باشد، یک کار سطحی و یک گردآوری‌های کم تأثیر و کم ارزش است. متأسفانه عمق کارها در برخی از آثار ضعیف بود.

دبیر علمی دومین دوره دوسالانه انتخاب آثار برتر پژوهشی دفاع مقدس و مقاومت؛ جایزه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی گفت: بنظر می‌رسد باید پیوندی میان پژوهش حوزه دفاع مقدس و دانشگاه ایجاد شود؛ چرا نباید دانشگاه‌های ما در حوزه پژوهش دفاع مقدس کار نکنند؟ ما فراموش کرده ایم که کشور آلمان کشور آلمان، صدام را تجهیز به گازهای شیمیایی کرد و هنوز هم عوارض گازهای شیمیایی در کشور وجود دارد. چه اندازه از فعالان در حوزه حقوق بین الملل و روابط سیاسی کار کرده اند و به این موضوعات پرداخته اند. تا چه اندازه در این حوزه بررسی حقوقی و سیاسی انجام شده است و تا چه اندازه رساله‌های دکتری به این موضوعات اختصاص داده شده است.

وی ادامه داد: برای تحقق تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه پژوهش باید مشکلات کشور را حل کند، باید اساتید دانشگاه‌های مان نه تنها صرفاً نیروهای مسلح، بلکه اساتید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نسبت به مسائل دفاع مقدس توجیه باشند و حتی این نظام بندی موضوعات شاید بتواند به نیروهای مسلح کمک کند. کار پژوهش حوزه دفاع مقدس صرفاً برای نیروهای مسلح نیست و باید در دانشگاه‌ها توسط دانشجویان انجام شود و اساتیدی که در این حوزه مشغول به فعالیت هستند، باید انجام شود.

پرویز گفت: پژوهش جزو کارهای کم بازده مادی است و آنهایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، می دانم که چه رنج‌هایی را متحمل هستند. لازم است که از همه آنها که در این حوزه فعالیت می‌کنند، تشکر کنم. همچنین همه ما باید توجه داشته باشیم تا به موضوعات اساسی بپردازیم و لازم است مسئولان ما و کسانی که برنامه ریزی می‌کنند، تلاش کنند تا همه مراکز علمی، پژوهشی پای کار بیایند و در دوره بعدی شاهد چندبرابری شدن رساله‌های دکترا باشیم. امیدوارم روز به روز شرایط بهتری در حوزه‌های علمی، پژوهشی داشته باشیم و این قسمت کمک کند برای افرینش هایی که توسط نویسندگان، باید انجام شود طبیعتاً باید راهکار اولیه از دل این پژوهش‌ها در بیاید، نقاط قوت و ضعف مشخص شود و شاهد آثار برتر و برگزیده‌ای باشیم.