جمعه 10 فروردین 1403

آیا می‌توانیم از تمدن‌های پیشرفته بیگانه استراق سمع کنیم؟

وب‌گاه عصر ایران مشاهده در مرجع
آیا می‌توانیم از تمدن‌های پیشرفته بیگانه استراق سمع کنیم؟

مقاله‌ای که این تکنیک را توصیف می‌کند به تازگی از سوی نشریه The Astronomical پذیرفته شده و نسخه پیش چاپ آن نیز در پایگاه داده arXiv در دسترس است.

پژوهشگران ممکن است راهی جدید برای تشخیص سیگنال‌های متعلق به تمدن‌های پیشرفته بیگانه پیدا کرده باشند.

به گزارش یورونیوز؛ نظریه نسبیت عام انیشتین به ما می‌گوید که «کشش جاذبه» اجرام بزرگ آسمانی می‌توانند به نور زاویه داده و آن را از مسیر اصلی خود منحرف کنند و وقتی چنین اتفاقی روی دهد، نورها متمرکز می‌شوند و بر اثر پدیده‌ای که «عدسی گرانشی» نام دارد، مانند یک تلسکوپ بزرگ عمل می‌کنند.

اکنون دانشمندان می‌گویند که شاید تنها نورها تحت تاثیر «کشش جاذبه» اجرام بزرگ آسمانی نیستند و مثلا سیگنال‌های ارتباطی نیز تحت تاثیر چنین فرایندی قرار بگیرند.

این ایده از سوی گروهی از دانشجویان دانشگاه ایالتی پن که از یک دوره «جستجوی هوش فرازمینی» فارغ التحصیل شدند، مطرح شده است.

آنها بر این باورند که اگر این نظریه درست باشد، آنگاه احتمالا سیگنال‌های ارتباطی متعلق به تمدن‌های بیگانه نیز تحت تاثیر «کشش جاذبه» اجرام بزرگ آسمانی و پدیده «عدسی گرانشی» تقویت خواهند شد و به این ترتیب انسان می‌تواند ارتباطات فرازمینی منتشر شده در اطراف خورشید را بشنود.

این گروه در توضیح نظریه خود، به شبکه‌های تلفن همراه در زمین اشاره دارند و معتقدند که ممکن است شبکه‌های ارتباطی بین‌ستاره‌ای نیز از «عدسی گرانشی» برای انتقال اطلاعات میان خود در فواصل دور استفاده کنند؛ دقیقا مشابه همان عملکردی که شبکه‌های تلفن همراه در زمین دارند.

نیک توسای، یکی از اعضای این گروه می‌گوید: «هنگامی که از تلفن همراه استفاده می‌کنید، امواج الکترومغناطیسی به نزدیک‌ترین برج ارتباطی منتقل می‌شود و این برج نیز به برج بعدی متصل است و الی آخر.»

بر این اساس اگر کاوشگرهای زمینی‌ها بتوانند به گونه‌ای به یک ستاره نزدیک شوند که بتوانند از «عدسی گرانشی» آن بهره ببرند، آنگاه احتمالا می‌توانند به عنوان یکی از نقاط رله در این شبکه ارتباطی استفاده شوند.

این دانشجویان می‌گویند که اگر بیگانگان نیز این فرآیند را کشف کرده باشند و از خورشید به عنوان نقطه رله استفاده کنند، آنگاه می‌توانیم سیگنال‌ها ارسالی از سوی آنها را دریافت کنیم.

آنها این فرضیه را با بررسی داده‌های «رادیو تلسکوپ گرین بانک» مستقر در ویرجینیای غربی و جستجو برای یافتن پیام‌های رادیویی که ممکن است از نزدیک‌ترین ستاره همسایه زمین واقع در صورت فلکی آلفا قنطورس منتشر شده باشد، آزمایش کردند.

میسی هیوستون، یکی دیگر از دانشجویان گروه می‌گوید: «پیش از این جستجوهایی با اتکا به طول موج‌های نوری انجام شده بود، اما ما برای انجام این جستجو، از طول موج‌های رادیویی استفاده کردیم. زیرا استفاده از امواج رادیویی یک راه عالی برای برقراری ارتباط در سراسر فضا است.»

دانشجویان در جریان این تحقیق، هیچ سیگنالی که متعلق به بیگانگان باشد را کشف نکردند؛ با این وجود همچنان امیدوارند.

نیک توسای می‌گوید: «ما فقط برای یک شب این جستجوها را انجام دادیم. بنابراین اگر چیزی در دوران کوتاه جستجوی ما بین بیگانگان رد و بدل نشده باشد، ما نیز نمی توانستیم چیزی را کشف کنیم. با این وجود این آزمایش خوبی بود تا ببینیم آیا بطور کلی این نوع جستجو امکان‌پذیر است یا خیر.»

اعضای این گروه امیدوارند که دانشجویان جدیدی که این دوره آموزشی را می‌گذرانند، بتوانند با تکیه بر تئوری مطرح شده از سوی آانها ردیابی سیگنال‌های رد و بدل شده میان فرازمینی‌ها را ادامه دهند.

مقاله‌ای که این تکنیک را توصیف می‌کند به تازگی از سوی نشریه The Astronomical پذیرفته شده و نسخه پیش چاپ آن نیز در پایگاه داده arXiv در دسترس است.

تماشاخانه

ببینید | ساخت جاده در قلب جنگل هیرکانی و در زیستگاه پلنگ؛ احتمال خروج این محدوده از فهرست جهانی یونسکو

ببینید | خاکسپاری مجید عبدالباقی کنار برادرش حسین عبدالباقی (مالک متروپل)

فیلم های دیگر کانال عصر ایران در تلگرام
آیا می‌توانیم از تمدن‌های پیشرفته بیگانه استراق سمع کنیم؟ 2
آیا می‌توانیم از تمدن‌های پیشرفته بیگانه استراق سمع کنیم؟ 3
آیا می‌توانیم از تمدن‌های پیشرفته بیگانه استراق سمع کنیم؟ 4
آیا می‌توانیم از تمدن‌های پیشرفته بیگانه استراق سمع کنیم؟ 5