پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403

نظریه نسبیت عام

نظریه نسبیت عام

وب‌گاه عرشه آنلاین

مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد نوعی راه رفتن به سبک طنزآمیز، به مدت تنها 11 دقیقه در روز، خطر ابتلا به بیماری‌هایی که موجب مرگ‌و‌میر می‌شوند را کاهش می‌دهد و از پیری زودرس جلوگیری می‌کند. تحقیقات جدید نشان می‌دهد که تنهایی، انزوای اجتماعی و زندگی انفرادی می‌تواند سال‌ها از عمر افراد کم کند. این کاهش عمر در مبتلایان به بیماری‌های قلبی به مراتب بیشتر است. بر اساس آخرین تحقیقات بین‌المللی،...

خبرگزاری فارس

وب‌گاه خبر آنلاین

معادلات نظریه نسبیت عام اینشتین که بارها و بارها تحت آزمایش قرار گرفتند، در حال حاضر دقیق‌ترین راه برای پیش‌بینی برهم‌کنش‌های گرانشی به شمار می‌روند.

وب‌گاه عرشه آنلاین

مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد نوعی راه رفتن به سبک طنزآمیز، به مدت تنها 11 دقیقه در روز، خطر ابتلا به بیماری‌هایی که موجب مرگ‌و‌میر می‌شوند را کاهش می‌دهد و از پیری زودرس جلوگیری می‌کند.

خبرگزاری ایرنا

تهران - ایرنا - «پاسخ‌های جدید سیاه‌چاله‌ای در نسبیت عام» عنوان طرحی است که رضا سعادتی در قالب رساله دکتری با راهنمایی فاطمه شجاعی باغینی به انجام رسانده و هدف از آن بررسی بیشتر سیاه‌چاله‌های فضایی بر اساس قانون نسبیت عام اینشتین عنوان شده است.

وب‌گاه خبر آنلاین

ترجمه نادرست اولین قانون حرکت نیوتن، بینش جدیدی را در مورد آنچه فیلسوف طبیعی پیشگام در هنگام پایه گذاری پایه های مکانیک کلاسیک در حال فکر کردن بود، به دست می دهد.

وب‌گاه خبر آنلاین

«جی رابرت اوپنهایمر» پیش از رهبری پروژه منهتن، مقاله‌ای نوشت که در آن توضیح می‌داد که پرجرم‌ترین ستاره‌ها در نهایت باید به چیزی تبدیل شوند که ما اکنون آن را سیاه‌چاله می‌نامیم. این روزها فیلم زندگی اوپنهایمر به کارگردانی کریستوفر نولان و بازی مت دیمون حسابی خبرساز شده است.

وب‌گاه عصر ایران

رادیکال‌ها غالبا نظر مساعدی نسبت به "انتخابات" ندارند. در بهترین حالت، انتخابات را نهادی نسبتا قابل استفاده اما به شدت ناکافی برای تغییرات سیاسی و اجتماعی مد نظرشان می‌دانند. به همین دلیل، هر گاه مردمِ خواهانِ تغییرات سیاسی و اجتماعی حضور پررنگ و مکرری در خیابان‌ها داشته باشند، یعنی "عصر رادیکالیسم" فرا رسیده است.

وب‌گاه عصر ایران

هاوکینگ عمیقا امیدوار بود انسان از پس شناخت قوانین این جهان سه‌بعدی برآید. او معتقد بود یافته‌های کنونیِ "علم" دال بر این است که جهان بر اساس "شانس" آغاز شده؛ نظری که مخالفان قابل توجهی دارد. اگرچه بسیاری از این مخالفان چیزی از علم نمی‌دانند و صرفا عقاید اسلاف خود را به ارث برده‌اند.

وب‌گاه خبر آنلاین

آزمایش ارشمیدس، برای کمک به حل یک معمای بزرگ کیهانی، قصد دارد تا فضای خالی را وزن کند.

وب‌گاه خبر آنلاین

ایسنا نوشت: اولین تصویر از یک سیاه‌چاله که ابرسیاه‌چاله موجود در مرکز کهکشان «مسیه 87» است، با یک الگوریتم جدید هوش مصنوعی اصلاح شد.

وب‌گاه عصر ایران

تصویر ابرسیاه‌چاله واقع در قلب کهکشان مسیه 87 توسط یک برنامه یادگیری ماشینی آموزش دیده بر روی مدل‌های سیاه‌چاله ارتقا یافت.

وب‌گاه عصر ایران

گایا قادر به انجام چنین اکتشافاتی است، زیرا می‌تواند موقعیت و حرکت میلیاردها ستاره را در پس زمینه آسمان اندازه‌گیری کند. به گفته پژوهشگران، ردیابی این حرکت ستاره‌ای با دقت بسیار به تأثیرات گرانشی اعمال شده بر این ستارگان از ستارگان دیگر، سیارات در حال گردش و سیاه‌چاله‌ها اشاره دارد.

خبرگزاری تسنیم

دانشمندان سیاهچاله ای فوق پرجرم را با جرمی حدود 33 میلیارد برابر خورشید کشف کرده‌اند که یکی از بزرگترین سیاهچاله‌هایی است که تاکنون کشف شده است.

وب‌گاه عصر ایران

زمانی که ستاره‌شناسان عبور نور از یک ابرسیاه‌چاله را شبیه‌سازی کرد، مسیر طی شده توسط نور از یک کهکشان دور با مسیر مشاهده شده در زندگی واقعی مطابقت داشت.

وب‌گاه عرشه آنلاین

«سم آلتمن» خبرسازترین مرد سال سراغ افزایش طول عمر رفت تا روند پیری را معکوس کند.