دوشنبه 16 مهر 1403

آیین احیای شب‌های قدر در هشت امامزاده خراسان شمالی برگزار می‌شود

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
آیین احیای شب‌های قدر در هشت امامزاده خراسان شمالی برگزار می‌شود

بجنورد - ایرنا - معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی گفت: آیین احیای شب‌های قدر در هشت امامزاده استان با رعایت کامل شیوه نامه‌های بهداشتی برگزار می‌شود.

حجت الاسلام علی اکبر صفری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: امسال بدلیل شیوع ویروس کرونا تنها هشت امامزاده از بین 168 اماکن مذهبی استان مراسم احیای شب قدر را برگزار می کنند.

وی تصریح کرد: این مراسم در سه امامزاده غیبی و حمزه رضای شیروان و امامزاده سیدعباس بجنورد به صورت ویژه و در پنج امامزاده محمد باقر روستای اسفیدان بجنورد، امامزاده سیدجعفر اسفراین، امامزاده سیدجعفر روستای سیاهدشت، امامزاده عبدالرحمان روستای خرق فاروج و امامزاده نعمت الله روستای ایور گرمه به صورت محدود و در فضای باز برگزار می شود.

عاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی افزود: مراسم ویژه شب قدر در امامزاده سیدعباس بجنورد و امامزاده غیبی و حمزه رضای شیروان از ساعت 22 و 30 دقیقه با قرآن خوانی آغاز می شود و با سخنرانی، مداحی و خواندن دعای جوشن کبیر تا ساعت یک بامداد ادامه دارد.

وی ادامه داد: حجت الاسلام رفیعی مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی در شب 19 ماه مبارک، حجت الاسلام محمد نوروزپور مدیرکل اماکن مذهبی اوقاف کشور در شب 21 رمضان و حجت الاسلام روح الله حریزاوی معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی در امامزاده سیدعباس بجنورد سخنرانی خواهند کرد.

حجت الاسلام صفری ادامه داد: به تمامی این اماکن مذهبی اعلام شده که رعایت تهویه مناسب در محل های بسته مانند شبستان الزامی است ضمن اینکه اطلاع رسانی از سوی هیات امنای این اماکن و بسیج محل مبنی بر عدم حضور بیماران خاص و افراد دارای بیماری های زمینه ای دارای ریسک بالا، کودکان و سالمندان در مراسم شب قدر انجام شود.

وی با اشاره به اینکه هرگونه پذیرایی و توزیع نذورات در مراسم شب قدر در بقاع متبرکه ممنوع است، اضافه کرد: مدت زمان برگزاری مراسم حداکثر دو ساعت است ضمن اینکه حضور تمامی افراد در محل برگزاری مراسم باید با ماسک و دستکش باشد و افراد شرکت کننده سجاده، مهر، قرآن و مفاتیح و چادر نماز شخصی "مخصوص بانوان" به همراه داشته باشند.

بر اساس تصمیم ستاد پیشگیری و مقابله با کرونای استان خراسان شمالی مقرر شد مراسم احیا و نماز عید فطر در شهرهای با وضعیت قرمز، نارنجی و زرد این استان در فضای باز و با جمعیت محدود برگزار شود.

بر این اساس مراسم شبهای قدر در مساجدی که دارای فضای مناسب باز بوده و فاصله گذاری 2 متری به دقت رعایت شود، برگزار می شود و تمامی هیات ها و مداحان وظیفه رعایت توصیه های بهداشتی و حفظ سلامت شرکت کنندگان را بر عهده دارند.

مدت زمان برگزاری این مراسم حداکثر 2 ساعت بوده و لازم است دستگاه های مربوطه این امر را به طور جدی نظارت کنند ضمن اینکه محدودیت تردد که اکنون از ساعت 22 تا سه بامداد است در شب‌های قدر لغو خواهد شد تا مومنان و نمازگزاران و حاضران در مراسم با سهولت رفت و آمد کنند.

*س_برچسب‌ها_س*