سه‌شنبه 4 اردیبهشت 1403

ابزاری برای قرارگیری صحیح پای دوچرخه‌سواران روی رکاب

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
ابزاری برای قرارگیری صحیح پای دوچرخه‌سواران روی رکاب

"کلیت کی"(Cleat Key) یک ابزار نوآورانه برای قرار گرفتن پای دوچرخه سواران در زاویه مناسب روی پدال است که عملکرد بهینه دوچرخه‌سوار را به ارمغان می‌آورد.

به گزارش ایسنا و به نقل از نیو اطلس، هنگام استفاده از پدال‌های رکاب دوچرخه که بدون گیره هستند، تنظیم مناسب کفش با پدال نه تنها برای عملکرد بهینه، بلکه برای جلوگیری از صدمات نیز بسیار مهم است. اکنون دستگاه جدیدی به نام "Cleat Key" طراحی شده است تا برای دوچرخه سوار اطمینان حاصل کند که پاهایش در زاویه مناسبی قرار گرفته‌اند.

این ابزار توسط یک مهندس مکانیک کانادایی به نام "آنتونی پرینگل"(Antony Pringle) ساخته شده که دوچرخه سوار نیز هست و از آلیاژ آلومینیوم 6061 مورد استفاده در ساخت بدنه هواپیما و اکریلیک شفاف ساخته شده است.

این پدال با کفش‌های مخصوص دوچرخه سواری که دارای الگوی پیچ و مهره سه سوراخه هستند، سازگار است. اما خریداران باید توجه داشته باشند که این دستگاه با گیره‌های دوچرخه کوهستان کار نمی‌کند.

با استفاده از پروتکل ارائه شده توسط شرکت سازنده "Cleat Key" که در هنگ کنگ مستقر است، کاربر با تعیین موقعیت جلو یا عقب هر گیره روی کفش خود شروع می‌کند و به طور کلی باید به گونه‌ای تنظیم شود که محور پدال از وسط کفش عبور کند. سپس گیره‌ها بر اساس آن به نحوی قرار می‌گیرند که چندان سفت نباشند تا زاویه چرخش آنها همچنان قابل تنظیم باشد.

در مرحله بعد، کاربر تمرینی را انجام می‌دهد که در آن به آرامی به هوا می‌پرد و به تناوب در دو طرف یک خط مستقیم روی زمین فرود می‌آید. با اندازه‌گیری زاویه هر پا نسبت به خط، سپس تقسیم آن عدد بر سه، زاویه مناسب که هر گیره باید در آن قرار گیرد، به دست می‌آید.

سپس دوچرخه سوار با نشستن روی دوچرخه و قرار دادن پاهای خود روی رکاب شاهد آن خواهد بود که گیره به سادگی سفت می‌شود و دوچرخه سواری می‌تواند شروع شود.

قیمت این دستگاه حدود 69 دلار آمریکا تعیین شده است، البته هنوز در حال جمع‌آوری سرمایه برای تولید انبوه است و به تولید نرسیده است.

انتهای پیام

ابزاری برای قرارگیری صحیح پای دوچرخه‌سواران روی رکاب 2