جمعه 8 تیر 1403

اتحادیه اروپا تحریم‌های‌تازه‌ای علیه صنعت ال‌ان‌جی روسیه تصویب کرد

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
اتحادیه اروپا تحریم‌های‌تازه‌ای علیه صنعت ال‌ان‌جی روسیه تصویب کرد

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو به نقل از خبرگزاری رویترز، وزیران امور خارجه کشور‌های عضو اتحادیه اروپا روز دوشنبه (چهارم تیرماه) با هدف بستن راه‌های دور زدن تحریم‌ها و ضربه زدن به صادرات گاز روسیه، چهاردهمین بسته تحریمی علیه روسیه را تصویب کردند. پس آغاز درگیری‌ها بین روسیه و اوکراین در فوریه 2022، قدرت‌های غربی تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال کردند و از آن زمان تاکنون...

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو به نقل از خبرگزاری رویترز، وزیران امور خارجه کشور‌های عضو اتحادیه اروپا روز دوشنبه (چهارم تیرماه) با هدف بستن راه‌های دور زدن تحریم‌ها و ضربه زدن به صادرات گاز روسیه، چهاردهمین بسته تحریمی علیه روسیه را تصویب کردند.

پس آغاز درگیری‌ها بین روسیه و اوکراین در فوریه 2022، قدرت‌های غربی تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال کردند و از آن زمان تاکنون به‌تدریج این تحریم‌ها را افزایش داده‌اند.

بسته تازه تحریمی همچنین 116 نهاد و شخص را به فهرست تحریم‌ها اضافه می‌کند و به این ترتیب تعداد کل تحریم‌شدگان به بیش از 2200 نفر می‌رسد.

هدف از اعمال محدودیت‌های جدید علیه گاز روسیه، کاهش درآمد حاصل از صادرات گاز طبیعی مایع‌شده (ال‌ان‌جی) این کشور از طریق ممنوعیت حمل‌ونقل در پایانه‌های اتحادیه اروپاست و به سوئد و فنلاند هم اجازه می‌دهد بعضی از قرارداد‌های ال‌ان‌جی خود را با روسیه لغو کنند. این اقدام‌ها نقض ممنوعیت اتحادیه اروپا برای واردات ال‌ان‌جی را متوقف می‌کند؛ موضوعی که از زمان آغاز درگیری بین دو کشور افزایش یافته است.

تحریم‌ها پس از یک دوره انتقالی 9 ماه اجرایی می‌شود. این بسته همچنین سرمایه‌گذاری و ارائه خدمات جدید برای تکمیل پروژه‌های در حال ساخت ال‌ان‌جی در روسیه را ممنوع می‌کند.

برخی کشور‌های اروپای مرکزی همچنان گاز روسیه را با خط لوله و به‌واسطه اوکراین دریافت می‌کنند. اتحادیه اروپا واردات نفت روسیه را در سال 2022 با ارائه معافیت‌های محدودی ممنوع کرد.

هدف از تصویب بسته تحریمی جدید محدود کردن دور زدن تحریم‌ها از طریق ایجاد مسئولیت و مجازات بیشتر در سطح کشور‌های عضو و برای کشور‌هایی است که قوانین را زیر پا می‌گذارند.

کمیسیون اروپا، بازوی اجرایی اتحادیه اروپا، همچنین پیشنهاد کرده بود که بند موسوم به «نه به روسیه» را که در بسته قبلی تصویب شده بود، گسترش دهد. این اقدام سبب می‌شود شرکت‌های زیرمجموعه شرکت‌های اتحادیه اروپا در کشور‌های ثالث به‌طور قراردادی صادرات مجدد کالا‌های اولویت‌دار خود را به روسیه ممنوع کنند. کالا‌های دارای کاربرد دوگانه برای مقاصد نظامی و مهمات و سلاح گرم از جمله کالا‌های اولویت‌دار به‌شمار می‌روند.

به گفته اعضای اتحادیه، این بند با دستور آلمان حذف شد، اما ممکن است با اثرسنجی در آینده به تحریم‌ها اضافه شود.

اتحادیه اروپا همچنین در اقدامی دیگر به‌منظور ضربه زدن به توان تجاری مسکو، بانک‌های اتحادیه اروپا را که خارج از روسیه فعالیت دارند، از استفاده از سیستم پیام‌رسان سامانه انتقال تراکنش‌های مالی بانک مرکزی روسیه (SPFS) که معادل سیستم پرداخت شبکه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی (سوئیفت) است، منع می‌کند. قدرت‌های غربی در سال 2022 مسکو را از دسترسی به شبکه سوئیفت محروم کردند.