شنبه 1 اردیبهشت 1403

اجازه تخریب روابط ایران و جمهوری آذربایجان را نمی‌دهیم

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
اجازه تخریب روابط ایران و جمهوری آذربایجان را نمی‌دهیم

تهران - ایرنا - یک کارشناس ارشد مسائل قفقاز اظهارات اردوغان را از پیش طراحی‌شده توصیف کرد و گفت: نباید اجازه دهیم روابط ایران و جمهوری آذربایجان به دلیل اظهارات هدفمند وی تخریب شود.

محسن پاک‌آیین روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا با اشاره به اظهارات مداخله‌جویانه اردوغان در مراسم رژه پیروزی در باکو اظهارداشت: آقای اردوغان در مراسم رژه باکو که برای آزادی اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان برگزار شده بود شرکت می‌کند و علی‌الظاهر با یک حالت احساسی حرف‌هایی را بیان و شعری را می‌خواند که به اعتقاد من نه‌تنها احساسی نبوده بلکه کاملا هدفمند هم بوده و آقای اردوغان صحبت‌های خود را از قبل طراحی کرده بود.

وی با اشاره به شعر رییس جمهوری ترکیه مبنی بر اینکه ارس ما دو کشور را از هم جدا کرد و این بالاجبار بوده است، افزود: خواندن این شعر به‌خودی خود این معنی را تداعی می‌کند که به دلیل موافقتنامه گلستان و ترکمنچای بخش‌های آذری جمهوری اسلامی ایران جدا شده و بالاجبار به آن طرف رفته است.

این دیپلمات پیشین کشورمان با بیان اینکه بیان این حرف در حضور الهام علی‌اف، استقلال فعلی جمهوری آذربایجان را زیر سوال می‌برد، تصریح کرد: آقای اردوغان در عین حال به سهند و سبلان در ایران با انگیزه‌های پان‌ترکیسمی اشاره می‌کند که با توجه به دیدگاه‌هایی که پان‌ترکیسم‌ها دارند به آن معناست که این مناطق، جزء مناطق ترک‌زبان هستند.

هدف اردوغان موضع‌گیری ایران و آذربایجان در مقابل یکدیگر است

پاک‌آیین هدف اصلی اردوغان را تحریک جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان و موضع‌گیری دو کشور در مقابل یکدیگر خواند و یادآورشد: به عبارت دیگر روابط ایران و جمهوری آذربایجان در مقطع فعلی و خصوصا بعد از مواضع قوی جمهوری اسلامی در حمایت از جمهوری آذربایجان برای آزادسازی اراضی اشغالی این کشور روابط بسیار خوبی است.

وی به سفر وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان به تهران اشاره و خاطرنشان کرد: آقای اردوغان در چنین شرایطی این حرف را بیان می‌کند که جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان را وارد یکسری مسائل تاریخی مورداختلاف کند و منجر به موضع‌گیری طرفین در این موضوع علیه یکدیگر شود.

کارشناس ارشد مسائل قفقاز با بیان اینکه باید کاملا مراقب باشیم تا در تله‌ای که آقای اردوغان می‌خواهد دو کشور را در آن بیندازد، اسیر نشویم، تاکید کرد: به اعتقاد من در چنین شرایطی هم باید به اظهارات آقای اردوغان اعتراض کرد و هم از روابط تهران و باکو مراقبت کنیم و اجازه ندهیم که روابط دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان در مقطع فعلی به دلیل اظهارات هدفمند آقای اردوغان تخریب شود.

به گزارش ایرنا، رجب طیب اردوغان رییس‌جمهوری ترکیه روز پنجشنبه برای شرکت در مراسم رژه نظامی نیروهای جمهوری آذربایجان به مناسبت آزادی مناطق اشغال شده توسط ارمنستان، به باکو سفر کرده بود.

اردوغان در این مراسم که الهام علی اف رییس جمهوری آذربایجان هم حضور داشت بیتی از یک شعر جدایی‌طلبانه درباره رود ارس در مرز ایران و جمهوری آذربایجان را خواند.

*س_برچسب‌ها_س*