چهارشنبه 18 مهر 1403

اجرای طرح کلید به کلید معضل سکونتگاه‌های غیر رسمی را رفع می‌کند

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
اجرای طرح کلید به کلید معضل سکونتگاه‌های غیر رسمی را رفع می‌کند

سعید سلیمانی کارشناس شهری و نوسازی شهری در برنامه رادیو اقتصاد با بیان اینکه در طراحی شهری ما عموما سه نوع بافت از جمله بافت تاریخی، میانی و بیرونی داریم گفت: بافت تاریخی همان بافتی از شهر است که در طول زمان به آهستگی قطعه تاریخی مشخص ایجاد شده است.

وی ادامه داد: بخش عمده ای از مشکلات در حوزه مسکن و بافت های فرسوده در بافت های میانی ایجاد میشود که به علت های اقتصادی مختلف مردم به شهر مهاجرت کرده و باعث ایجاد و ناکارآمدی در این بخش شده است.

سلیمانی اظهار کرد: خوشبختانه نهاد سیاست گذار این موضوع را کنترل کرده و ایجاد بافت های بیرونی بخشی از مشکلات در این بخش را برطرف کرده است.

او بیان کرد: بافت تاریخی در ید وزارت میراث فرهنگی است و از آن مواظبت می‌شود و آن چیزی که ما با آن در ارتباط هستیم در ارتباط با بافت ناکارآمد و فرسوده بوده چرا که این بافت نوعی از بافت ناکارآمد است.

وی به معضلات حاشیه نشینی و سکونتگاه های غیر رسمی هم اشاره کرد و گفت: بافت های ناکارآمد و سکونتگاه های غیر رسمی به دلیل مهاجرت مردم به حاشیه شهرها ایجاد شده و در همین زمینه برای رفع این معضل وزارت راه و شهرسازی مشوق هایی را برای ساخت و ساز و بازطراحی این قسمت از شهر در نظر گرفته است.

او گفت: وزارت راه و شهرسازی بدون همکاری شهرداری و نهاد های دیگر این سیاست ها کاری از پیش نخواهد برد این سیاست ها میتواند تغییر کاربری قسمتی از بافت باشد یا افزایش تراکم باشد و معبر باشد.

سلیمانی اظهار کرد: باید برای حل معضل سکونتگاه های غیر رسمی مسکن در کشور و فکری برای بافت فرسوده کنیم گفت: نوسازی بافت های فرسوده ممکن است معایبی داشته باشد اما این موضوع خیلی کند و تدریجی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: بحث کلید به کلید و راضی کردن افراد برای اینکه خانه و محله خود را رها کرده کنند و در آپارتمان هایی که شاید دوست نداشته باشند ساکن شوند موضوع زمان بری است اما طرح بسیار مطمئنی برای بهبود وضعیت بازار مسکن است.

خبرنگار: محبوبه کباری