یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403

اجرای نمایش‌های جذاب کودکانه در نمایشگاه قرآن / توجه کانون پرورش فکری به مفاهیم آیات الهی

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
اجرای نمایش‌های جذاب کودکانه در نمایشگاه قرآن / توجه کانون پرورش فکری به مفاهیم آیات الهی

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران توانا کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان امسال هم در سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم عهده‌دار ارائه بخشی از خدمات حوزه کودک شده است. این بخش که امسال با نام «باغ آیات» میزبان لحظه‌های خاطره‌انگیز کودکان در نمایشگاه شده، هر سال با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تلاش می‌کند اوقات خوشی را در شب‌های ماه رمضان برای کودکان رقم بزند.

در چهارمین شب از نمایشگاه قرآن، مجتبی دانشور مسئول غرفه کانون در نمایشگاه قرآن، به بخش‌های کانون در باغ آیات سر زده و از قسمت‌های قصه‌گویی و کتاب‌فروشی بازدید کرد. در این میان گفت‌وگوی کوتاهی نیز با خبرنگار توانا داشت که در زیر به تفصیل آورده شده است.

کانون پرورش‌فکری چه فعالیت‌هایی در نمایشگاه انجام داده؟

قسمتی از مسئولیت هماهنگی بخش کودکان و نوجوانان دوره‌های گذشته نمایشگاه قرآن بر عهده کانون بود. امسال هم در بخش باغ آیات که ویژه کودکان و نوجوانان است در دو قسمت فعالیت می‌کنیم. یکی از قسمت‌ها بخش قصه گویی است. هر روز دو نفر از قصه‌گوهای برتر جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در غرفه قصه‌گویی حضور پیدا کرده و برای بچه‌ها داستان‌های قرآنی روایت می‌کنند. نمایش عروسکی به نام ماهی رنگین کمان نیز هر شب در این غرفه اجرا می‌شود.

بخش دوم محصولات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که عمدتاً محصولاتی متناسب با فضای نمایشگاه انتخاب شده و توزیع می‌شوند. در این نمایشگاه بیشتر داستان‌های مذهبی و قرآنی عرضه می‌شود. کالاهای ما 10 درصد تخفیف دارد.

چندتا از کتاب‌های کانون با موضوعات مذهبی مثل کتاب «او» و بازی «خدا دوست دارد، خدا دوست ندارد» به بهانه نمایشگاه قرآن تجدید چاپ شده و در نمایشگاه عرضه شدند.

چه شد کانون پرورش فکری وارد نمایشگاه قرآن شد؟

در سنوات گذشته هم کانون حضور فعال و پررنگی در نمایشگاه داشت. از اولین دوره‌های نمایشگاه قرآن عمدتاً کانون بخش کودکان و نوجوانان را متولی می‌شد و اجرا می‌کرد. امسال هم با معاونت قرآنی صحبت کردیم، تمایل خود را برای همکاری اعلام کردیم تا بتوانیم در این بخش به دوستان کمک کنیم. پیشنهاد معاونت قرآنی این بود که در سه حوزه سینمای سیار، قصه‌گویی و فروش کتاب مشغول به کار شویم.

بخش فروش کتاب کانون پرورش فکری خارج از نمایشگاه قرآن چگونه پیش می‌رود؟

کانون یکی از قدیمی‌ترین انتشاراتی‌ها در حوزه کودک و نوجوان است. بیش از 55 سال است که نشر کتاب‌های کانون به کار خود ادامه می‌دهد. ما علاوه بر این که کتاب‌های کانون را در بیش از 45 فروشگاه در سرتاسر کشور عرضه می‌کنیم، در سایت کانون نیز از طریق فروش اینترنتی، آن‌ها را توزیع می‌کنیم. بخشی از تولیدات کانون هم به واسطه رسالتی که دارد در اختیار بیش از هزار کتاب‌خانه کانون در کل کشور قرار می‌گیرد تا بچه‌ها بتوانند کتاب‌ها را امانت بگیرند، فعالیت‌های کتاب محوری که در کانون برگزار می‌شود به واسطه این کتاب‌ها انجام شود.

فعالیت‌های قرآن محور چه در نمایشگاه و چه خارج از آن، چه نقشی در فعالیت‌های کانون دارد؟

یکی از محورهای اصلی کانون تولید کتاب و اسباب‌بازی‌هایی است که به طور مستقیم و غیر مستقیم به مفاهیم قرآنی می‌پردازد. به عنوان مثال در مفاهیم غیر مستقیم کتاب‌هایی در حوزه داستان‌های پیامبران، نماز و... داریم. برای مثال کتاب «خداحافظ راکون پیر» که یکی از کتاب‌های پرفروش کانون است درباره جهان پس از مرگ و کتاب «کلوچه‌های خدا» درباره رحمانیت و بخشندگی خدا با آن‌ها صحبت می‌کند. موضوعات قرآنی همیشه یکی از سرفصل‌های کانون در تولید بوده است.

در حوزه اسباب‌بازی هم به همین صورت فعالیت کرده و بیشتر به مفاهیم دینی و قرآنی می‌پردازد. مثل بازی‌های خدا دوست دارد خدا دوست ندارد، سیمرغ، گنبد مینا و....

بخش قصه‌گویی خارج از نمایشگاه چطور پیش می‌رود؟

در کتاب‌خانه‌های کانون بیش از 60 فعالیت داریم که یکی از فعالیت‌ها قصه‌گویی است. قصه‌گویی فعالیتی محوری است که مربیان کانون در بخش ترویج کتاب و کتاب‌خوانی انجام می‌دهند و به این وسیله با بچه‌ها ارتباط برقرار می‌کنند. در کنار آن بیش از دو دهه است که جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی نیز بطور سالیانه در کانون برگزار می‌شود. قصه‌گوهایی از کشور‌های مختلف در این جشنواره شرکت می‌کنند. آخرین دوره آن بهمن‌ماه 1401 در یزد برگزار شد.

کانون تلاش می‌کند مفاهیم خاصی را از طریق قصه‌گویی به بچه‌ها منتقل کند؟

مفهوم یکی از پایه‌های اساسی کار است. قصه‌گویی به دلیل انعطافی که دارد این فضا را به مربیان می‌دهد تا خیلی از مفاهیمی که به دلایل مناسبتی یا پیام‌های اجتماعی می‌خواهیم به بچه‌ها منتقل کنیم را در قالب قصه انجام دهند. مثلاً در همین نمایشگاه مربیان قصه‌ها را بر اساس مفاهیم قرآنی و آموزه‌های دینی برای بچه‌ها تعریف می‌کنند.

محدودیت سنی خاصی برای قصه‌گوها وجود دارد؟

در جشنواره قصه‌گویی هم بخش نوجوان داریم که نوجوانان قصه‌گو در آن شرکت می‌کنند، هم بخش مربیان داریم که همکاران شاغل در کانون یا مربیان بیرون از کانون در آن شرکت می‌کنند و هم بخش پدربزرگ و مادربزرگ داریم که یکی از جذاب‌ترین بخش‌های جشنواره است. در واقع جشنواره قصه‌گویی طیف سنی نوجوان به بالا را در بر می‌گیرد.

فکر می‌کنید فعالیت‌های کانون پرورش فکری در بلند مدت و کوتاه مدت چه اثری بر جامعه می‌گذارد؟

نمی‌توان به طور دقیق توضیح داد که چه اثری بر جامعه گذاشته اما اگر بخواهم بر اساس میزان فروش کتاب‌های کانون توضیح دهم، کتاب‌های کلوچه‌های خدا و خداحافظ راکون پیر چندین بار تجدید چاپ شده‌اند. این یعنی جامعه پذیرش خوبی نسبت به این کتاب و مفاهیم آن دارد. همچنین یکی از پر فروش‌ترین تئاتر‌های کانون، تئاتر کلوچه‌های خدا است. طبیعتاً وقتی کتاب‌ها چاپ می‌شوند فقط تعدادی از آن‌ها به کتاب‌خانه‌ها داده می‌شود. بقیه آن‌ها در بازار توزیع و فروخته می‌شوند. با توجه به این که از این گونه تولیدات کانون استقبال خوبی شده به نظر من توانسته تأثیر خوبی بر جامعه بگذارد.

پایان پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم باشگاه خبرنگاران توانا این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است
اجرای نمایش‌های جذاب کودکانه در نمایشگاه قرآن / توجه کانون پرورش فکری به مفاهیم آیات الهی 2
اجرای نمایش‌های جذاب کودکانه در نمایشگاه قرآن / توجه کانون پرورش فکری به مفاهیم آیات الهی 3