جمعه 13 مهر 1403

اجرای پروژه‌های جدید در زنجان مبتنی بر آمایش سرزمین باشد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
اجرای پروژه‌های جدید در زنجان مبتنی بر آمایش سرزمین باشد

زنجان - ایرنا - معاون بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان گفت: بودجه عمومی طبق اسناد آمایش تدوین می‌شود و الزام کمیسیون ماده چه در سطح استان و چه در سطح ملی برای شروع پروژه جدید، داشتن مصوبه شورای آمایش سرزمینی است.

احمد خداوردی روز سه شنبه در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان، با اشاره به سند آمایش سرزمینی، افزود: در دهه 90 شورای آمایش سرزمینی تشکیل و پس از آن شوراهای مربوطه و اسناد تدوین شد و اسناد آمایش استان‌ها در 31 عنوان به تصویب این شورا رسید.

وی اظهار داشت: آمایش سرزمینی جنبه‌های مختلف زندگی و فعالیت‌های انسانی را مطالعه و عدم تعادل بین عناصر تشکیل‌دهنده فضای جغرافیایی را شناسایی و امکان تحقق توسعه فضایی همه‌جانبه و پایدار را فراهم می‌کند.

این مسوول ادامه داد: این برنامه می‌تواند دربرگیرنده مجموعه اهداف، راهبردها، سیاست‌ها و برنامه‌های اجرایی که توسط بخش دولتی، خصوصی و تعاونی در ابعاد مختلف طبیعی، انسانی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و کالبدی مطابق با جهت‌گیری‌ها کلان ملی انجام می‌گیرد، باشد.

خداوردی با بیان اینکه چارچوب این مطالعات فضای مطلوبی را تا سال 1424 برای سند ملی و تا سال 1414 برای اسناد استانی ترسیم کرده است، تصریح کرد: این فضا شامل قلمروهای قابل توسعه در کشور، الگوی مطلوب استقرار فعالیت‌ها، الگوی مطلوب استقرار زیرساخت‌ها و الگوی مطلوب استقرار جمعیت را تعریف و توصیف می‌کند.

معاون بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان با تاکید بر ایجاد گفتمان، پیاده‌سازی سند، جانمایی مفاد آمایش در سند گفت: تقسیم کاری باید در استان‌ها ایجاد و اسناد آمایش استانی در صورت نیاز بازنگری و اسناد ملی مطابقت داده شود و پس از آن به مرحله تصویب شورای آمایش کشوری برسد.

وی اظهار داشت: همه این موارد در ابلاغیه سازمان برنامه و بودجه کشور به استان‌ها ابلاغ و برای استان زنجان نیز دستگاههای کلیدی عنوان شده و انتظار می‌رود همه دستگاه‌های ملی و استانی مکلف به رعایت مفاد سند آمایش سرزمین باشند.

این مسوول با اشاره به استفاده مدیران از اطلاعات آمایش سرزمینی، خاطرنشان کرد: با استفاده از اطلاعات مطالعه آمایش سرزمین، مدیران دستگاه‌های اجرایی می‌توانند بهترین تصمیم‌ها را بگیرند و سیاست‌های مناسبی را برای آینده داشته باشند.

گفتنی است، برآیند تعاریف موجود مبین آن است که در سند " آمایش سرزمین"، پس از بررسی و تحلیل وضعیت موجود، نقاط قوت و ضعف همچنین تهدیدها، فرصت ها و تعارض ها مشخص و سپس بر اساس تحلیل اهداف، چشم انداز و سناریوهای توسعه به طراحی و تدوین برنامه آمایش یک منطقه و نظام مدیریت آن ختم می شود.

*س_برچسب‌ها_س*