جمعه 4 آبان 1403

احتمال راه اندازی سایت جدید مجوز به آثار موسیقیایی از اول تیر

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
احتمال راه اندازی سایت جدید مجوز به آثار موسیقیایی از اول تیر

دبیر شورای شعر دفتر موسیقی وزارت ارشاد گفت: امیدواریم از اول تیر سایت جدید مجوز راه اندازی شود، در مدتی که سایت هک شده بود روند صدور مجوز دستی بود.

آقای مسلم نادعلی زاده، دبیر شورای شعر و ترانه دفتر موسیقی وزارت ارشاد گفت: بعضی خوانندگان درباره مجوز گرفتن شعر و ترانه آهنگشان صرفا ادعا می‌کنند که مجوز گرفتند، بررسی‌ها نشان داده که فرد فاقد مجوز بوده است. برخی از خوانندگان قبل از دریافت مجوز برای آهنگشان آن اثر را در کنسرتشان می‌خوانند و بعدا به دنبال مجوز گرفتن هستند.

به گفته دبیر شورای شعر دفتر موسیقی وزارت ارشاد، از سال گذشته شورای تخلفات شکل گرفته است تا به این تخلفات رسیدگی کند. چون موارد متعددی پیش آمده که فرد خواننده شعری که اجرا کرده با متنی که مجوز گرفته مغایرت دارد و برایشان تنبیهاتی گرفتیم. گاهی شعر منتشر می‌شود، حتی ترانه وایرال می‌شود و بعد به دنبال مجوز گرفتن هستند که ما به آنان مجوز نمی‌دهیم. طبیعتا وقتی کار بدون مجوز وایرال شده از دست ما هم خارج است. حتی در شورای تخلفات نیز به موضوع تاخیر در اجراهای صحنه ای خوانندگان هم رسیدگی خواهد شد تا حقوق ملت تضییع نشود.

طبق اعلام وزارت ارشاد سال 1400 از بین چهل هزار درخواست ترانه‌ای که فرستاده شد فقط چهار هزار ترانه مجوز گرفته است. به گفته دبیر شورای شعر و ترانه ارشاد، وجود اشکالات ساختاری، زبانی، محتوایی، فنی یا وج. ود مفاهیم خیانت، اعتیاد، خودکشی، عشق مثلثی از جمله دلایل نگرفتن مجوز این آثار بوده است.

نادعلی زاده از جنبه دیگر منتشر شدن همین ترانه‌ها می‌گوید، گاهی مجوز ترانه‌ای مربوط به پنج سال پیش هست و حالا تصمیم گرفتند که آن را منتشر کنند و ما طبیعتا اگر بخواهیم همه ترانه‌های بدین صورت را بررسی کنیم این امکان برایمان وجود ندارد.

نادعلی زاده همچنین از نهاد‌های هم سو در اعطای مجوز به ترانه انتقاد کرد و گفت: یک زمان ما، یعنی دفتر موسیقی وزارت ارشاد به کاری مجوز نمی‌دهد، اما بعد فرد همان متن را به نهاد‌های دیگر می‌برد و مجوز هم می‌گیرد. نهاد‌های هم سو با دفتر موسیقی هم عبارتند از دفتر موسیقی سازمان صدا و سیما، دفتر موسیقی حوزه هنری و سازمان اوج.

دفتر موسیقی وزارت ارشاد با بازار آزاد مواجه است، در بازار آزاد برای همه سلیقه ها شعر هست. مثلا حوزه هنری می تواند به ترانه سریان شعر سفارش دهد در صورتی که دفتر موسیقی همچین امکانی ندارد.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری موسیقی و هنرهای تجسمی