چهارشنبه 11 مهر 1403

احداث ورودی جدید برای دربند بدون دریافت هزینه از شهروندان

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
احداث ورودی جدید برای دربند بدون دریافت هزینه از شهروندان

شهرداری تهران در حال احداث ورودی جدید برای دربند است که تا پایان سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.

- اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، صبح امروز جمعی از خبرنگاران از پروژه‌های در حال اجرای منطقه یک تهران بازدید کردند. نخستین پروژه‌ای که مورد بررسی قرار گرفت، فضای فرهنگی و سرای محله باغ فردوس بود. مجید افشاری، معاون فنی و عمرانی منطقه یک، در این باره اظهار کرد: ساخت سرای محله باغ فردوس از زمستان گذشته در زمینی به مساحت 280 متر مربع و با زیربنای 1450 متر مربع در 5 طبقه در حال انجام است. این پروژه هم‌اکنون با 60 درصد پیشرفت فیزیکی در مرحله سفت‌کاری قرار دارد و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال افتتاح شود.

وی افزود: یک درخت کهنسال با قطر بیش از 2 متر در وسط زمین قرار داشت که این درخت حفظ شده و به عنوان فضای وید (void) داخل ساختمان مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

سردر میدان سربند دیگر پروژه‌ای بود که مورد بازدید قرار گرفت. افشاری درباره این پروژه توضیح داد: با توجه به اینکه کوهستان دربند یکی از فضاهای توریستی و تفریحی تهران است، سردر میدان سربند به منظور هویت‌بخشی به این مسیر گردشگری در حال احداث است. این پروژه تمام فضاهای اطراف را که پیش‌تر به هم ریخته بود ساماندهی می‌کند و شامل حرکت خودروها و پیاده‌روها نیز می‌شود. این پروژه نیز در مرحله سفت‌کاری و با 60 درصد پیشرفت فیزیکی قرار دارد.

معاون فنی و عمرانی شهرداری منطقه یک ادامه داد: سنگفرش این مسیر نیز انجام شده و 12 چشمه سرویس بهداشتی در مسیر احداث شده است. مسیر سنگفرش تا ورودی کوهستان ادامه دارد. همچنین شهرداری منطقه پل‌های مسیر کوهنوردی تا پناهگاه شیرپلا را ایمن‌سازی کرده است.

افشاری درباره احداث دیوارهای حائل در نقاط مختلف منطقه اظهار کرد: به دلیل واقع شدن منطقه در دامنه کوه، اکثر معابر آن دارای جداره‌های ریزشی هستند. برای جلوگیری از ریزش، دیوارهای حائل در 12 نقطه احداث می‌شود.

در ادامه، خبرنگاران از فضای فرهنگی گلابدره نیز بازدید کردند. افشاری عنوان کرد: این فضای فرهنگی و ورزشی در مجاورت سرای محله این محدوده با زیربنای 1400 متر مربع و در 5 طبقه در حال احداث است. این پروژه هم‌اکنون در مرحله سقف چهارم و با پیشرفت 45 درصدی قرار دارد و شامل یک سالن ورزشی مخصوص ورزش‌های رزمی خواهد بود.

وی افزود: محله گلابدره و آبک از محروم‌ترین محلات منطقه یک هستند و فاقد فضای فرهنگی بودند. این پروژه می‌تواند در ارتقای سرانه فرهنگی و ورزشی شهروندان این محلات مؤثر باشد. همچنین املاک مجاور این پروژه سال‌ها پیش به صورت غیرفنی ساخته شده بودند و برای جلوگیری از آسیب به این املاک، پروسه پایدارسازی جداره‌های آن نیز انجام شده است.

در ادامه بازدیدها، خبرنگاران از پروژه تفرجگاه خرگوش‌دره نیز دیدن کردند. افشاری گفت: این روددره پیش از این یک فضای بی‌دفاع شهری بود که اکنون فضای سبز و مسیر پیاده‌روی در آن ایجاد شده است. فاز اول این پروژه پیش‌تر افتتاح شده و طول آن 400 متر است، در حالی که فاز دوم 500 متر خواهد بود.

وی همچنین به مجموعه ورزشی ازگل اشاره و بیان کرد: این پروژه یکی از مهم‌ترین پروژه‌های منطقه یک است که در 4 طبقه و با زیربنای 4600 متر مربع در حال ساخت است. دو طبقه شامل پارکینگ و دو طبقه بالایی نیز شامل مجموعه ورزشی خواهد بود. اعتبار این پروژه 145 میلیارد تومان است و هم‌اکنون به مرحله بتن‌ریزی سقف‌ها رسیده‌ایم. پیشرفت فیزیکی آن حدود 45 درصد است و تلاش داریم تا پایان سال کارهای عمرانی آن را به اتمام برسانیم.

مجموعه ورزشی قیطریه آخرین پروژه‌ای بود که مورد بازدید قرار گرفت. افشاری درباره این پروژه توضیح داد: در گذشته یک ورزشگاه قدیمی در قیطریه وجود داشت که پس از پیدا شدن مالک، این محله فاقد فضای ورزشی شد. به همین دلیل زمینی برای ساخت مجموعه ورزشی اختصاص یافت. این مجموعه ورزشی بر روی زمینی به مساحت 670 متر مربع و با زیربنای 3000 متر مربع در حال ساخت است. رقم قرارداد آن 140 میلیارد تومان بوده و قرار است از پشت بام آن به عنوان رستوران استفاده شود. این مجموعه شامل سالن ورزش‌های رزمی، توپی و پارکینگ خواهد بود و تا پایان تابستان سال آینده افتتاح می‌شود.

احداث ورودی جدید برای دربند بدون دریافت هزینه از شهروندان 2
احداث ورودی جدید برای دربند بدون دریافت هزینه از شهروندان 3