چهارشنبه 18 مهر 1403

اختصاص بنزین به هر کد ملی زمینه‌ساز کاهش مصرف سوخت می شود

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
اختصاص بنزین به هر کد ملی زمینه‌ساز کاهش مصرف سوخت می شود

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد که اجرای طرح تخصیص بنزین به کد ملی می‌تواند گامی مؤثر در جهت تحقق عدالت اجتماعی باشد و از ناترازی در تخصیص یارانه‌های پنهان جلوگیری کند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد که اجرای طرح تخصیص بنزین به کد ملی می‌تواند گامی مؤثر در جهت تحقق عدالت اجتماعی باشد و از ناترازی در تخصیص یارانه‌های پنهان جلوگیری کند.

فرهاد شهرکی، نماینده زابل، زهک، نیمروز، هامون و هیرمند و عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار مهر، در خصوص طرح تخصیص بنزین به کد ملی گفت: «این طرح که در مجلس قبلی مطرح شد، یکی از روش‌هایی است که می‌تواند ما را به عدالت اجتماعی نزدیک‌تر کند. با این طرح، یارانه پنهانی که هم‌اکنون تنها بخشی از جامعه از آن بهره‌مند می‌شوند، به تمام افراد جامعه تعلق می‌گیرد. به این ترتیب، کسانی که سهمیه بنزین کمتری مصرف می‌کنند نیز از مزایای یارانه آن برخوردار خواهند شد.»

شهرکی با اشاره به عدد یارانه پنهان بنزین توضیح داد: «در حال حاضر، یارانه پنهان برای هر لیتر بنزین حدود 30 هزار تومان است و این مبلغ تنها به دست گروه خاصی از مردم می‌رسد. در حالی که عده‌ای بیشتر از حد مجاز از این یارانه بهره‌مند می‌شوند، سایرین که بنزین کمتری مصرف می‌کنند از این مزیت محروم می‌مانند. بنابراین، اجرای طرح تخصیص بنزین به کد ملی می‌تواند این نابرابری را تا حدی کاهش دهد.»

وی در پاسخ به برخی انتقادات که معتقدند این طرح باعث افزایش مصرف بنزین خواهد شد، افزود: «برخی کارشناسان نگرانی‌هایی درباره افزایش مصرف بنزین در نتیجه این طرح دارند. اما به دلیل ضعف در نظارت‌های موجود، به نظر می‌رسد این طرح بتواند در کوتاه‌مدت به عدالت نزدیک‌تر شود و از نابرابری‌های فعلی جلوگیری کند.»

نماینده زابل و زهک با اشاره به تأثیر احتمالی طرح در مقابله با قاچاق سوخت اظهار کرد: «این طرح تأثیر چندانی بر کاهش قاچاق سوخت نخواهد داشت. مشکل قاچاق سوخت به دلایل مختلف از جمله نظارت‌های ضعیف و کمبود منابع اجرایی همچنان باقی خواهد ماند. اما حداقل از نظر توزیع ثروت، این طرح می‌تواند به عدالت نزدیک‌تر شود و یارانه پنهان که از جیب تمام مردم کشور پرداخت می‌شود، به‌طور عادلانه‌تری توزیع گردد.»

وی همچنین به مسائلی همچون کاهش ضریب جینی به عنوان یکی از نتایج این طرح اشاره کرد و گفت: «اجرای این طرح می‌تواند به کاهش ضریب جینی کمک کند، هرچند که میزان تأثیر آن ممکن است خیلی چشمگیر نباشد. به هر حال، هر گامی که بتواند توزیع عادلانه‌تر منابع را محقق کند، به بهبود عدالت اجتماعی کمک خواهد کرد.»

شهرکی همچنین تأکید کرد: «در بلندمدت، ما باید به سمت قیمت‌های واقعی حرکت کنیم و یارانه‌های پنهان را حذف کنیم. اما این کار زمانی عملی است که مردم توان مالی لازم برای تحمل قیمت‌های واقعی را پیدا کنند. در حال حاضر، هنوز به آن سطح نرسیده‌ایم و اجرای طرح‌هایی مانند تخصیص بنزین به کد ملی می‌تواند به عنوان یک راه‌حل کوتاه‌مدت مفید باشد.»