یک‌شنبه 22 مهر 1403

اختصاص 1100 میلیارد تومان برای طرح کهکشان تعاون / چهار استان برای اجرای طرح هدفگذاری شد

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
اختصاص 1100 میلیارد تومان برای طرح کهکشان تعاون / چهار استان برای اجرای طرح هدفگذاری شد

معاون امور تعاون وزارت کار با اشاره به تصویب طرح کهکشان تعاون به عنوان یکی از طرح‌های جدید در دولت گفت: طبق این مصوبه، یک‌هزار و 100میلیارد تومان بودجه برای آن مصوب شد که تاکنون چهار استان برای اجرای این طرح نیز هدف گذاری شده است.

- اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگاراقتصادی خبرگزاری تسنیم، در مفاد سیاست‌های ابلا‌غی اصل 44قانون اساسی، مقام معظم رهبری تأکید ویژه‌ای بر رشد و توسعه بخش تعاون و افزایش سهم آن در اقتصاد داشته‌اند و بهره‌گیری از ساختار حقوقی شرکت‌های تعاونی در طرح اعطای سهام عدالت به مردم، مورد توجه قرار گرفته است.

امروزه سازمان‌های جهانی، توسعه را بدون مشارکت عمومی‌مردم فاقد ارزش و اعتبار می‌دانند و بدین لحاظ اکثر کشورها از نهضت تعاون به عنوان یکی از ابزارهای مهم و مؤثر در امر توسعه استفاده می‌کنند و اگر رشد و توسعه تعاونی‌ها به‌اندازه‌ای باشد که اکثریت مردم را در بر گیرد، توزیع عادلا‌نه ثروت و ریشه‌کن کردن فقر و اختلا‌ف طبقاتی محقق خواهد شد. به عبارت دیگر، اشاعه فرهنگ مشارکت در بین جوامع و کشورها و حضور مردم در صحنه‌های اقتصادی و اجتماعی و مشارکت فکری و مالی آنها بهترین تضمین برای افزایش آگاهی‌ها، کاهش ضایعات، افزایش بهره‌وری تولید و توزیع، کاهش توقع ها و انتظارهای کاذب و بهینه‌سازی تعادل بین نیازها و امکانات است.

از طریق فعالیت‌های تعاونی، سطح زندگی مردم به مراتب بهتر و سریع‌تر از شرایط بخش خصوصی ارتقا می‌یابد، بعلا‌وه فرهنگ تعاونی، اساس دموکراسی و مشارکت مردمی‌را استحکام می‌بخشد و تمام اقدام‌ها در زمینه‌های اجتماعی و اقتصادی را برای منافع افرادی که با هوش و درایت خود طرز تفکر جمعی و احترام به افکار و عقاید یکدیگر را پذیرفته‌اند، تعمیم می‌دهد.

مهدی مسکنی,‌معاون امور تعاون درباره بخش تعاون و اهمیت های آن می گوید: تعاونی‌ها ظرف مدت یک‌سال و نیم گذشته در دولت سیزدهم 2.5 درصد افزایش یافت و از 97هزار تعاونی به 101هزار تعاونی فعال در کشور رسید.

وی با اشاره به افزایش پرداخت تسهیلات در بخش تعاونی توسط دولت سیزدهم، افزود: در پرداخت تسهیلات در حوزه تعاونی‌ها نیز 181درصد افزایش داشتیم که در یک سال گذشته توسط بانک توسعه تعاون پرداخت شد.

مسکنی ادامه داد: در شورای عالی اشتغال و بر اساس دستور رئیس جمهور 25درصد از تسهیلات تبصره 18و 16نیز در بخش تعاون هزینه خواهد شد. این مصوبه به استان‌ها ابلاغ شده و مدیران کل استانی باید این سهم را مطالبه کنند و در اختیار تعاون‌گران قرار دهند.

معاون تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: در تمام تسهیلات تکلیفی که به بانک توسعه تعاون ابلاغ شده، به خوبی انجام شده و در این زمینه بانک توسعه تعاون جزء بانک‌های برتر است.

مسکنی همچنین به تصویب طرح کهکشان تعاون به عنوان یکی از طرح‌های جدید در دولت و در بخش تعاون اشاره کرد و افزود: هفته گذشته این طرح در سازمان برنامه و بودجه مصوب شد که در راستای توسعه کسب و کارهای خوشه‌محور و شبکه‌ای است.

وی در توضیح این طرح ادامه داد: در بخش تعاون شبکه‌ای از تعاونی‌ها، تامین اعتبار مورد نیاز، تعاونی‌های تولید و اتحادیه‌ها را داریم که طبق این مصوبه، یک‌هزار و 100میلیارد تومان بودجه برای آن مصوب شد که تاکنون چهار استان برای اجرای این طرح نیز هدف گذاری شده است.

معاون تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یادآور شد: با توجه به ظرفیت‌های خوبی که در شهرستان ملایر وجود دارد، به عنوان پنجمین استان 100میلیارد تومان در قالب طرح کهکشان تعاون به این شهرستان اختصاص و ابلاغ خواهد شد.

مسکنی با اشاره به ظرفیت بالای صنعت مبلمان منبت و انگور به عنوان 2برند جهانی این شهرستان، یادآور شد: از تعاونی مبل و منبت این شهرستان حمایت لازم خواهد شد و منابع مالی و تسهیلات را در اختیار این تعاونی قرار می‌دهیم.

وی با بیان اینکه در راستای زنجیره‌سازی و خوشه‌سازی این شهرستان برنامه های خوبی پیش بینی شده است، تاکید کرد: برای خوشه مُرواربافی شهرستان ملایر نیز تا پنج هزار نفر در قالب پشتیبانی مشاغل خانگی و در حوزه خیاطی تا 2هزار نفر در قالب تعاونی حمایت می‌کنیم.

معاون تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین آموزش را لازمه توسعه چرخه اشتغال به ویژه در بخش تعاون دانست و اظهار داشت: هر کشوری که در حوزه اشتغال موفق بوده، روی اشتغال پایدار و مهارت‌آموزی کار کرده و بدون شک برندینگ و مارکتینگ جزء لاینفک اشتغال است.

وی درباره تعاونی های حمل و نقل گفت: حمل‌ونقل به عنوان زیرساخت توسعه، عامل مهم تحرک‌بخش اقتصاد است که کارآمدی و توانمندی آن ها توسعه همه‌جانبه کشور را موجب خواهند شد.

مسکنی افزود: امروزه شاهد گسترش فعالیت‌ها و اثربخشی بیش از پیش خانواده بزرگ تعاونی‌های حمل‌و‌نقل عمومی مسافر و کالای کشور هستیم که بالغ بر 2470تعاونی فعال در این حوزه با عضویت 45هزار نفر و ایجاد 60هزار فرصت شغلی در بخش تعاون فعالیت دارند و 70درصد حمل و نقل عمومی جاده ای مسافر و 25درصد حمل و نقل کالایی کشور توسط تعاونی های اتوبوسرانی - مینی بوس رانی و سواری کرایه محقق می شود.