جمعه 10 فروردین 1403

اخلاق، بزرگترین حلقه مفقوده در زندگی اجتماعی است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
اخلاق، بزرگترین حلقه مفقوده در زندگی اجتماعی است

تهران - ایرنا - معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از اخلاق به عنوان بزرگترین حلقه مفقوده در زندگی اجتماعی یاد کرد.

به گزارش خبرنگار معارف ایرنا عبدالهادی فقهی زاده روز یکشنبه در مراسم رونمایی از سه اثر قرآنی با اشاره به آیه 34 سوره فصلت گفت: این آیه بر روی اخلاق اجتماعی انگشت گذاشته است ولی ما از مفاهیم متعالی این آیه به عنوان یک آیه کلیدی فاصله بسیاری داریم که مساله ای نگران کننده است.

وی در ترجمه این آیه گفت: به راستی نیکی و بدی همطراز نیست و در یک جایگاه و مقام قرار نمی گیرد. اگر برخورد ناشایستی با تو صورت گرفت، تو مانند آن پاسخ نده؛ بلکه پاسخی ارائه کن که او را شرمسار کنی.

فقهی زاده ادامه داد: نسل جوان ما با مفاهیم قرآنی و آموزه های اهل بیت (ع) قهر نکرده اند. شاید با ما قهر کرده اند چون ما با آنان خوب برخورد نکردیم. این آیه تلنگری برای همه در مورد اخلاق دینی.

وی با اشاره به اثر فاخر هنری عبدالصمد حاج صمدی هنرمند پیشکسوت خط ثلث ایران و خادم برگزیده قرآنی اشاره کرد که به مناسبت یادبود نخستین نمایشگاه مجازی قرآن کریم رونمایی شد و اظهار داشت: گاهی تابلوهای ارزنده با آیات و روایات زینت داده می شوند و ما بارها چنین تابلوهایی را دیده ایم ولی به آن عادت کرده ایم در حالی که این تابلوها برای پندپذیری و مراجعه به فطرت و عقل درونی ماست.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: قرآن، منشاء پیدایش هنرهای فراوانی است و پاکیزه ترین هنرها در پیوند با این کتاب آسمانی رقم خورده است که یکی از آنها هنر خوشنویسی است.

وی همچنین با اشاره به نرم افزار معجزه قرآن که به معرفی مرحوم کربلایی کاظم ساروقی حافظ قرآن کریم می پردازد، گفت: در جلسه ای از رهبر معظم انقلاب شنیدم که معظم له مرحوم کربلایی کاظم را در یکی از صحن های آستان قدس رضوی دیده و او را امتحان کرده است. کربلایی کاظم آیه حقانیت قرآن و آیه بزرگی است که می توانیم او را سرمشق خود قرار دهیم.

نرم افزاری برای فهم آسان ترجمه قرآن

محمد خیراندیش مدیرعامل موسسه مهر و ماه در ارتباط مستقیم اینترنتی گفت: نرم افزار قرآنی فهم آسان با هدف آموزش ترجمه قرآن با تکیه بر لغات پر کاربرد و برای گروه های سنی نوجوان و بزرگسال در نظر گرفته شده و با یک طراحی ساده تلاش کرده ایم در آموزش زبان قرآن نوآوری داشته باشیم.

وی افزود: محتوای طبقه بندی شده این نرم افزار توسط کارشناسان قرآنی انجام شده و همچنین برای تثبیت آموزش از بازی ها استفاده کرده ایم.

معرفی کربلایی کاظم با یک نرم افزار

حجت الاسلام علی اصغر کریمی مدیر موسسه کربلایی کاظم کریمی ساروقی در ارتباط مستقیم اینترنتی با ارائه توضیحاتی درباره نحوه حافظ قرآن شدن کربلایی کاظم گفت: رهبر معظم انقلاب بر معرفی کربلایی کاظم تاکید داشتند و بر همین اساس این موسسه تاسیس شد.

وی افزود: تمام مستندات، کتاب ها، تصاویر و آثار مربوط به کربلایی کاظم را در این نرم افزار ارائه کرده ایم و حتی دستخط علمای بزرگی که مرحوم کربلایی کاظم را امتحان کرده اند، در این نرم افزار گردآوری شده است.

کریمی ادامه داد: مسابقه معجزه قرآن در نخستین نمایشگاه مجازی قرآن برگزار می شود و علاقه مندان می توانند با نصب این نرم افزار در مسابقه شرکت کنند.

رونمایی از اثر استاد حاج صمدی

نیکنام حسینی پور مدیرعامل موسسه حمایت از هنرمندان پیشکسوت گفت: یادبود نخستین نمایشگاه مجازی قرآن کریم با هنرنمایی عبدالصمد حاج صمدی و با همکاری معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سوی این موسسه انجام شد که این اثر فاخر به خط نسخ فارسی نگارش شده و اولین کار مشترک موسسه با معاونت قرآن است.

وی با اشاره به ویژگی های هنری این اثر گفت: موسسه حمایت از هنرمندان پیشکسوت ظرفیت های بسیاری دارد که حضور 40 هنرمند در این موسسه برای فعالیت های فرهنگی و هنری از جمله فعالیت های موسسه است.

سید وحید موسوی جزایری استاد خوشنویسی با ارائه توضیحاتی درباره اثر حاج صمدی به ویژگی های تذهیب این اثر که توسط حسن محمدی انجام شده پرداخت.

*س_برچسب‌ها_س*