چهارشنبه 28 شهریور 1403

ادعای شولتس درباره انفجار نورد استریم

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
ادعای شولتس درباره انفجار نورد استریم

اقتصادنیوز: صدر اعظم آلمان به روند تحقیقات درباره انفجار در خط لوله انتقال گاز نورد استریم 2پرداخت و گفت: «این حمله، تروریستی بود. از همه دستگاه‌های امنیتی آلمان خواستار تحقیقاتی بی‌طرف و شفاف هستم.»

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، «اولاف شولتس»، صدراعظم آلمان در ابتدای نشست خبری امروز خود در شهر «پرنتسلاو» واقع در شرق آلمان، خطاب به شهروندان آلمانی گفت: «اعطای توانایی حمله به عمق خاک روسیه به نیروهای مسلح اوکراین یک امر مشکل‌ساز است و برلین این اجازه را نخواهد داد.»

خبرگزاری روسی تاس گزارش داد، صدراعظم آلمان افزود: «مخالفت آلمان با ارسال موشک‌های دوربرد به اوکراین پابرجاست، موشک‌های تاروس به اوکراین ارسال نخواهند شد.»

شولتس تصریح کرد: «این محدودیت، دیگر اسلحه‌های دارای توانایی برای حمله به اعماق خاک روسیه را نیز شامل می‌شود و ما چنین تسلیحاتی را به اوکراین ارائه نخواهیم کرد و تصمیم دیگر کشورها، روی تصمیم آلمان تأثیری نخواهد داشت.»

اوکراین از کشورهای غربی خواسته به کی‌یف اجازه دهند از سلاح‌های ارسالی کشورهای عضو ناتو در حمله به عمق خاک روسیه استفاده کند.

خبر مرتبط بیانیه گروه 7 علیه ایران / ادعای بی‌اساس تکرار شد

اقتصادنیوز: وزرای خارجه G7 با صدور بیانیه‌ای ادعاهای بی‌اساس درباره دخالت ایران در مناقشه اوکراین از طریق ارسال موشک‌های بالستیک به روسیه را تکرار کردند.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه دراین‌رابطه هشدار داده است که صدور چنین مجوزی از سوی کشورهای غربی، آن‌ها را مستقیماً با روسیه در جنگ قرار می‌دهد.

ایالات متحده و بریتانیا به‌ترتیب موشک‌های دوربرد «اتکمز» و «سایه توفان» را در اختیار اوکراین قرار داده‌اند، اما آلمان مکرراً با درخواست کی‌یف برای ارسال موشک‌های دوربرد آلمانی «تاروس» خودداری کرده است، زیرا برلین نگران تشدید تنش‌ها میان آلمان و روسیه است.

سخنگوی شولتس پیش‌تر در پاسخ به پرسشی درباره گفت‌وگوی نخست‌وزیر بریتانیا و رئیس‌جمهور آمریکا در واشنگتن درباره حمله اوکراین به عمق خاک روسیه گفت: «برد سلاح‌هایی که در حال حاضر ایالات متحده و بریتانیا درباره آن بحث می‌کنند، بسیار بیشتر از سلاح‌هایی است که آلمان (به اوکراین) فرستاده است.»

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه پیشتر به خبرنگاران گفته بود که اوکراین بدون کمک غرب قادر به انجام حملات در داخل خاک روسیه نیست زیرا برای انجام این کار به اطلاعات ماهواره‌ای و داده‌های ورودی پرواز نیاز دارد. به گفته رئیس جمهور روسیه، بحث کنونی میان کشورهای ناتو فقط در مورد استفاده بالقوه کی‌یف از تسلیحات دوربرد غربی نیست، بلکه آنها باید از خود بپرسند که آیا مستقیماً در درگیری اوکراین دخالت کنند یا خیر.

صدر اعظم آلمان در بخش دیگری از نشست خبری خود به روند تحقیقات درباره انفجار در خط لوله انتقال گاز نورد استریم 2پرداخت و گفت: «این حمله، تروریستی بود. از همه دستگاه‌های امنیتی آلمان خواستار تحقیقاتی بی‌طرف و شفاف هستم.»

او افزود: «ما خواستار اعمال عدالت علیه عاملین این حمله هستیم.»

تقریباً 2 سال قبل چندین انفجار در دریای بالتیک غوغای جهانی را برانگیخت. مدت کوتاهی بعد مشخص شد که سه شاخه از چهار شاخه خط لوله نورد استریم یک و 2 که برای گازرسانی از روسیه به آلمان احداث شده بودند، تخریب شده است.

از سوی آلمان تحقیقات تازه‌ای برای کشف عامل این انفجار شکل گرفته و اکنون طبق گزارش اخیر پالتیکو، بازرسان آلمانی بر این باورند که مظنون اصلی یک مربی غواصی اوکراینی به نام «ولودیمیر ز.» است که اخیرا در نزدیکی ورشو زندگی می‌کرد. بازرسان او را به انجام این حمله به همراه پنج اوکراینی دیگر متهم کرده‌اند اما قبل از اینکه بتواند دستگیر شود، مظنون به کشور خود، یعنی اوکراین گریخت.

در همین حین، بازرسان آلمانی لهستان را به مانع تراشی علیه حکم دستگیری و بازرسی اروپایی صادر شده از سوی دادگاه فدرال آلمان در ماه ژوئن متهم کرده‌اند.

همچنین بخوانید ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
ادعای شولتس درباره انفجار نورد استریم 2