شنبه 29 اردیبهشت 1403

ارائه 34 خدمت دریایی و بندری از طریق پنجره هوشمند سازمان بنادر

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
ارائه 34 خدمت دریایی و بندری از طریق پنجره هوشمند سازمان بنادر

مدیرکل فاوا سازمان بنادر گفت: با اتصال به پنجره هوشمند خدمات شاهد شناسایی گلوگاه‌های فساد و کاهش مراجعه حضوری به دفاتر در این بخش هستیم.

سعید خورسندی، مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان بنادر گفت: استفاده از فناوری اطلاعات یک اجبار است و بر اساس الزامات دولت و آیین نامه بودجه سال 1402 باید تمامی دستگاه ها به این درگاه متصل شده و طبق همین آیین نامه سازمان بنادر و دریانوردی اقدامات موثری در حوزه پنجره واحد انجام داده و به این پنجره متصل شده است‌.

به گفته وی طبق تدابیری که بررسی شد 34 خدمت شناسایی شد که از طریق پنجره واحد ارائه می شود و الکترونیکی کردن خدمات هم به صورت 100 درصد اجرایی شد.

وی افزود: اجرای سیاست هوشمندسازی دولت سیزدهم، پنجره واحد خدمات سازمان بنادر در ارتباط با پنجره ملی خدمات دولت هوشمند و درگاه صدور مجوزها راه اندازی شد و کلیه خدمات شناسه‌دار به صورت الکترونیکی در بسترهای مذکور در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد. همچنین بر اساس نقشه راه توسعه دولت هوشمند، علاوه بر ارائه خدمات مرتبط با دریانوردان که در حال حاضر به صورت هوشمند ارائه می‌شود، تا پایان امسال نیز 14 خدمت شناسه دار دیگر نیز به خدمات هوشمند سازمان بنادر و دریانوردی اضافه خواهد شد.

سعید خورسندی اهمیت ارائه خدمات غیرحضوری به ذی‌نفعان و ارباب رجوع را یکی از تکالیف مهم ابلاغی به کلیه بنادر عنوان کرد و گفت: بخش‌هایی از این موضوع تاکنون محقق شده است و ادامه آن نیز با حمایت مدیران حوزه‌های کسب و کاری سازمان به سرعت تحقق خواهد یافت. هوشمندسازی خدمات موضوعی چند جانبه است و تحقق آن به مشارکت همه واحدهای کسب و کاری سازمان وابسته است. تدوین طرح‌ها و ایجاد زیرساخت‌های فناوری اطلاعات مدت هاست که در اولویت‌های دفتر فاوا قرار دارد و در شرایط کنونی با قدرت و سرعت بیشتری در دست پیگیری است.

خورسندی با اشاره به تصویب پروژه‌های متعدد در کارگروه هوشمندسازی برای بهبود کارایی و ارتقای بهره وری بنادر افزود: توسعه ساختار فاوا و تقویت منافع کارکنان این بخش لازمه استمرار فعالیت‌ها و ارتقای کیفیت خدمات این حوزه است. شفاف سازی فرآیندها و بهبود فضای کسب و کار و نظارت دقیق بر صحت اجرای خدمات شناسایی گلوگاه فساد از جمله این موارد است. ثبت تخلیه و بارگیری شناورها و همچنین غیرحضوری شدن ارائه خدمات در بنادر از جمله مزایای اتصال به درگاه پنجره خدمات هوشمند است.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی راه و شهرسازی