سه‌شنبه 1 خرداد 1403

ارتقای همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای در دیدار پوتین و رئیسی بررسی شد

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
ارتقای همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای در دیدار پوتین و رئیسی بررسی شد

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: روسای جمهوری ایران و روسیه در دیدار اخیر راهکارهای ارتقا و توسعه روابط عالی دو کشور در بخش انرژی هسته‌ای را بررسی کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان - بهروز کمالوندی گفت: ارتقاء و توسعه همکاری‌های راهبردی هسته‌ای ایران و روسیه یکی از مهم ترین موضوعات دیدار حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی و ولادیمیر پوتین بود و طرفین به بررسی و چگونگی گسترش روابط در بخش انرژی هسته‌ای پرداختند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی اضافه کرد روسای جمهوری ایران و روسیه در دیدار روز گذشته، راهکار‌های ارتقا و توسعه روابط عالی دو کشور در بخش انرژی هسته‌ای را در کنار دیگر موضوعات بررسی کردند.

کمالوندی خاطرنشان کرد همکاری دو کشور برای احداث واحد‌های 2 و 3 نیروگاه اتمی بوشهر در جهت برنامه جمهوری اسلامی ایران برای تولید حداقل 10 هزار مگاوات برق با استفاده از انرژی هسته‌ای در جریان است و فرایند اجرای این پروژه، علی‌رغم تاخیر در پرداخت‌های مالی بر اساس برنامه و تقریبا بدون تاخیر در حال انجام است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به برنامه ایران جهت تولید حداقل ده هزار مگاوات برق هسته‌ای گفت: طرف روسی می‌تواند برای تحقق این امر و تولید 10 هزار مگاوات برق هسته‌ای در ایران نقش مهمی ایفا کند. این موضوع توسط رییسان جمهوری دو کشور بررسی می‌شود و انتظار داریم که در آینده نزدیک برای اجرای پروژه‌های جدید در ایران، گروه‌های فنی ایران و روسیه همکاری‌های لازم را شروع و تبادل اطلاعات داشته باشند.

معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی ایران افزود هر یک از پروژه‌های نیروگاه‌های اتمی به تنهایی دارای پنج میلیارد دلار ارزش می‌باشد و بدین ترتیب همکاری در این حوزه بخش مهمی از روابط اقتصادی دو کشور را در بر می‌گیرد. عملیات تعمیر، نگهداری و بهره‌برداری از نیروگاه بوشهر توسط متخصصان و مهندسان ایرانی انجام می‌شود و هم‌اکنون دو واحد جدید هر یک با ظرفیت 1000 مگاوات در نیروگاه اتمی بوشهر در حال ساخت است.