پنج‌شنبه 19 مهر 1403

ارتقا آگاهی‌ها در فضای مجازی باعث گمنامی مجرمان می‌شود

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
ارتقا آگاهی‌ها در فضای مجازی باعث گمنامی مجرمان می‌شود

قم - ایرنا - سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری قم گفت: ارتقای سطح آگاهی های عمومی در فضای مجازی مساوی با کاهش گمنامی مجرمان است.

به گزارش عصر سه شنبه روابط عمومی دادگستری قم حجت الاسلام مجید یزدی با اشاره به تشکیل و برگزاری جلسه کمیته ویژه پیشگیری از جرایم در بستر فضای مجازی در سطح استان اظهار داشت: پیرو ارزیابی های به عمل آمده از نحوه بهره برداری کاربران از فضاهای ارتباطی در ماه های اخیر و با توجه به شرایط حاکم بر فضای آموزشی در استان ضرورت مقابله با تهدیدهای احتمالی به منظور صیانت از نظام آموزشی احراز شد و در جلسه ای مشترک موارد مطروحه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی تصریح کرد: از آنجا که کاربران این بستر شامل مدارس علمیه، دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی و آموزش و پرورش هستند، ضرورت پیشگیری از جرائم و آسیب های اجتماعی مرتبط با این حوزه همچون افشای اسرار و اطلاعات شخصی و خانوادگی افراد، کلاهبرداری های اینترنتی از قبیل فروش سوال های امتحانی، هک کردن رمزهای بانکی، عضویت افراد در کانال ها، گروه ها و صفحات بدون هویت و گمنام می باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: چرا که تعداد زیادی از مجرمان از گمنامی در فضای سایبر حداکثر بهره برداری را دارند و متاسفانه شاهد بروز آسیب های جدی و ورود پرونده های مرتبط با این موضوع در دستگاه قضایی هستیم که این گمنامی روند رسیدگی به پرونده ها را تا حصول نتیجه پیچیده تر می کند.

یزدی به لزوم بهره برداری هوشمندانه از ظرفیت فضای مجازی اشاره کرد و افزود: در این جلسه مقرر شد در راستای ارتقای آگاهی های مخاطبان، نهادهای آموزشی اقدام های لازم در خصوص افزایش سواد رسانه ای جامعه مخاطب خود را در دستور کار قرار دهند تا ضمن مقابله با تهدیدها، نحوه بهره مندی و استفاده از فرصت های بالقوه در این عرصه، به ایشان آموزش داده شود.

سرپرست معاونت اجتماعی دادگستری قم ضمن تاکید بر نقش والدین و متولیان امور آموزشی تصریح کرد: تا زمانی که ایشان از نحوه استفاده صحیح از این فضا آگاهی نداشته باشند، نمی توان انتظار داشت کاربران به درستی از ظرفیت های فضای مجازی استفاده نموده و از آسیب های آن در امان باشند.

وی با اشاره به آسیب های شبکه های اجتماعی در حوزه خانواده نیز توصیه کرد: والدین و متولیان آموزشی باید ضمن نظارت، مراقبت نمایند تا کاربران از عضویت بدون آگاهی و شناسایی در کانال ها، گروه ها و صفحات خودداری نموده و از ارتباط شخصی با افراد ناشناس اجتناب ورزند.

*س_برچسب‌ها_س*