جمعه 31 فروردین 1403

از نوای اذان مؤذن زاده و دعای افطار تا جزء دهم قرآن

وب‌گاه تابناک مشاهده در مرجع
از نوای اذان مؤذن زاده و دعای افطار تا جزء دهم قرآن

علامه طباطبایی (ره) درباره این ماه می‌گفت: «تقوا تنها از راه روزه و خودداری از شهوات، به دست می آید... چون کسی که خدا را در دعوتش به اجتناب از خوردن، نوشیدن و عمل جنسی که امری مباح است، اجابت می کند، قهرا در اجابت دعوت به اجتناب از گناهان و نافرمانی ها، شنواتر و مطیع‌تر خواهد بود؛ این است معنای آن که فرمود: «لعلکم تتقون».

ماه مبارک رمضان 1442 هجری قمری به دهمین روز خود رسید تا با این امید که آثار روزه در این روزها در جسم و روحمان مشخص شده باشد، به دعا برای بیماران بنشینیم و در این شب‌های نه چندان طولانی، به کمک مستمندان بشتابیم.

علامه طباطبایی (ره) درباره این ماه می‌گفت: «تقوا تنها از راه روزه و خودداری از شهوات، به دست می آید... چون کسی که خدا را در دعوتش به اجتناب از خوردن، نوشیدن و عمل جنسی که امری مباح است، اجابت می کند، قهرا در اجابت دعوت به اجتناب از گناهان و نافرمانی ها، شنواتر و مطیع‌تر خواهد بود؛ این است معنای آن که فرمود: «لعلکم تتقون».

در حدیث معراج داریم که پیغمبر اکرم (ص) وقتی به معراج رفت، در آنجا خطاب شد «یا أحمد هل تعلم ما میراث الصوم»؛ ای احمد، می دانی روزه چه اثری در پی دارد و چه چیزی به ارث می گذارد؟ «قال: لا. ثم قال: میراث الصوم قل الأکل و قل الکلام و میراث الصمت أنها تورث الحکم و هی تورث المعرف و تورث المعرف الیقین فاذا استیقن العبد لا یبالی کیف أصبح بعسر أم بیسر فهذا مقام الراضین»؛ روزه دو اثر دارد؛ یکی اثر ظاهری است که همان کم خوردن است و دومی که بالاتر است، کم صحبت کردن و سکوت است که ما به آن «صوم صمت» می گوییم. اگر جلوی زبانت را بگیری و مراعات زبانی داشته باشی، این موجب می شود که حکمت پیدا کنی. آن وقت میراث حکمت، معرفت است و معرفت هم یقین را از خود به ارث می گذارد و ثمره یقین هم «مقام رضا» ست و این همان مقامی است که با آن می توانی حجاب ها را برطرف کنی.

در دهمین غروب رمضان با این مجموعه در خدمتتان هستیم. برای دیدن هر بخش، روی تیتر هر بخش کلیک کنید. نوای اذان موذن زاده اذان مغرب چهارم رمضان را با نوای سلیم موذن زاده می‌شنوید. این اذان یکی از ماندگارترین نواهای اذان در دهه های اخیر است که نسل های متعددی با آن خاطره دارند. ربنا با صدای استاد مؤذن زاده «ربنا لا تزغ قلوبنا بعد اذ هدیتنا وهب لنا من لدنک رحم انک أنت الوهاب انه کان فریق من عبادی یقولون ربنا آمنا فاغفر لنا وارحمنا وأنت خیر الراحمین اذ أوی الفتی الی الکهف فقالوا ربنا آتنا من لدنک رحم وهیئ لنا من أمرنا رشدا ولما برزوا لجالوت وجنوده قالوا ربنا أفرغ علینا صبرا وثبت أقدامنا وانصرنا علی القوم الکافرین» «بار الها، دل‌های ما را به باطل میل مده پس از آنکه به حق هدایت فرمودی، و به ما از لطف خویش اجر کامل عطا فرما که همانا تویی بخشنده بی‌منت، زیرا شمایید که چون طایفه‌ای از بندگان صالح من روی به من آورده و عرض می‌کردند بارالها ما به تو ایمان آوردیم، تو از گناهان ما درگذر و در حق ما لطف و مهربانی فرما که تو بهترین مهربانان هستی. آنگاه که آن جوانان کهف (از بیم دشمن) در غار کوه پنهان شدند، از درگاه خدا خواستند: بارالها تو در حق ما به لطف خاص خود رحمتی عطا فرما و بر ما وسیله رشد و هدایتی کامل مهیا ساز. چون آنها در میدان مبارزه جالوت و لشکریان او آمدند، از خدا خواستند که بار پروردگارا به ما صبر و استواری بخش و ما را ثابت قدم دار و ما را بر شکست کافران یاری فرما.»

تواشیح اسماءالحسنی

تواشیح اسماء الحسنی را که 99 اسم مبارک خداوند متعال است، با تصاویری متفاوت از مخلوقات پروردگار متعال می بینید و می‌شنوید: «نسئلک یا من هو الله الذی لا اله الا هو الرحمن الرحیم الملک القدوس السلام المؤمن المهیمن العزیز الجبار. المتکبر الخالق الباریء المصور الغفار القهار الوهاب الرزاق الفتاح العلیم. القابض الباسط الخافض الرافع المعز المذل السمیع البصیر الحکم العدل. اللطیف الخبیر الحلیم العظیم الغفور الشکور العلی الکبیر الحفیظ المقیت. الحسیب الجلیل الکریم الرقیب المجیب الواسع الحکیم الودود المجید الباعث الشهید. الحق الوکیل القوی المتین الولی الحمید المحصی المبدیء المعید المحیی الممیت الحی القیوم. الواجد الماجد الواحد الصمد القادر المقتدر المقدم المؤخر الاول الآخر. الظاهر الباطن الوالی المتعالی البر التواب المنتقم العفو الرئوف مالک الملک ذو الجلال و الاکرام. المقسط الجامع الغنی المغنی المانع الضار النافع النور الهادی البدیع الباقی. الوارث الرشید الصبور الذی لیس کمثله شیء و هو السمیع البصیر. اللهم صل افضل صلاه علی اصعد مخلوقاتک سیدنا محمد و علی آله و صحبه و سلم عدد معلوماتک و مداد کلماتک کلما ذکرک الذاکرون و غفل ان ذکرک الغافلون.»

دعای ایام ماه مبارک رمضان

«یا علی یا عظیم، یا غفور یا رحیم، انت الرب العظیم، الذی لیس کمثله شیء وهو السمیع البصیر، وهذا شهر عظمته وکرمته، وشرفته وفضلته علی الشهور، وهو الشهر الذی فرضت صیامه علی، وهو شهر رمضان الذی انزلت فیه القرآن، هدی للناس وبینات من الهدی والفرقان وجعلت فیه لیل القدر، وجعلتها خیرا من الف شهر، فیا ذالمن ولا یمن علیک، من علی بفکاک رقبتی من النار، فیمن تمن علیه، وادخلنی الجن، برحمتک یا ارحم الراحمین.» «ای والا ای بزرگ ای آمرزنده ای مهربان تویی پروردگار بزرگی که نیست مانند او چیزی، و او شنوا و بینا است و این ماهی است که آنرا بزرگ و گرامی داشته و او را شرافت و برتری دادهای، بر ماه های دیگر و این ماهی است که روزه آن را بر من واجب کرده و این ماه، رمضان است همان ماهی که قرآن را در آن فرو فرستادی آن قرآنی که راهنمای مردم و نشانه های روشنی از هدایت، و جدا ساختن (میان حق و باطل) است و قراردادی در این ماه شب قدر را و آن را بهتر از هزار ماه کردی پس ای، منت داری که کسی بر تو منت ندارد منت نه بر من به آزاد ساختنم از آتش در میان آنان که، بر آنها منت نهی و داخل بهشتم گردان برحمتت ای مهربانترین مهربانان.» دعای روز دهم مبارک رمضان

«اللهم اجعلنی فیه من المتوکلین علیک واجعلنی فیه من الفائزین لدیک واجعلنی فیه من المقربین الیک باحسانک یاغای الطالبین / خدایا قرار بده مرا در این روز از متوکلان بدرگاهت و مقرر کن در آن از کامروایان حضرتت و مقرر فرما در آن از مقربان درگاهت به احسانت ای نهایت همت جویندگان»

سیل گناه با نوای محمود کریمی نماهنگ «سیل گناه» را با نوای حاج محمود کریمی به مناسبت ایام ماه مبارک رمضان در «تابناک» می‌شنوید: از گنه دم به دمم آتش طوفنده شدم / هم شدم از توبه خجل / هم زتو شرمنده شدم.... مرحب مرحب یا هلال در روزهای آغازین ماه مبارک رمضان یک قطعه عربی شهرت دارد که البته در ایران کمتر شنیده شده است: «مرحب مرحب یا هلال أهلا أهلا کیف الحال قد غبت والیک اشتقنا وانتهی بعدک صار وصال نعطی صبرا نأخذ أجرا والله یرانا ویسمعنا نغفر زل نوصل أهلا لأن رمضان یجمعنا.»

جزء دهم قرآن

جزء دهم قرآن مجید را به همراه متن در تابناک می‌شنوید و می‌خوانید.

از نوای اذان مؤذن زاده و دعای افطار تا جزء دهم قرآن 2