چهارشنبه 18 مهر 1403

استاندار خراسان شمالی: راه‌اندازی سامانه هشدار سیل در استان ضروری است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
استاندار خراسان شمالی: راه‌اندازی سامانه هشدار سیل در استان ضروری است

بجنورد - ایرنا - استاندار خراسان شمالی گفت: این خطه از ناحیه وقوع سیل آزار بسیاری دیده است و بر این اساس راه‌اندازی سامانه هشدار سیل در این استان ضروری است.

محمدعلی شجاعی روز چهارشنبه در نشست امضای تفاهم نامه توسعه همکاری های استانداری خراسان شمالی و سازمان هواشناسی اظهار داشت: سطح بستر برخی از رودخانه‌های استان هم‌سطح مزارع است و از این رو برای شکل گرفتن سیل های مخرب نیازی به سیلاب های خروشان نیست و با کوچکترین بارندگی، سیل راه افتاده و وارد کشتزارها می شود.

استاندار خراسان شمالی با بیان اینکه 44 درصد جمعیت استان در روستاها سکونت دارند، افزود: قشر تولید کننده ما هر ساله از ناحیه حوادث به خصوص سیل آسیب زیادی می بیند که شایسته نیست این وضعیت به علت کمبود اعتبار یا هر دلیل دیگری ادامه یابد و اجرای این طرح به عقب بیفتد.

وی با اشاره به شناسایی 50 نقطه در استان برای نصب امکانات نرم افزاری و سخت افزاری سامانه هشدار سیل، اظهار داشت: اداره کل هواشناسی و شرکت آب منطقه ای استان باید اجرای این سامانه را با جدیت تمام پیگیری کنند.

شجاعی افزود: در مرحله نخست باید 20 دستگاه دیتالاگر برای راه اندازی سامانه هشدار سیل استان تامین شود.

طول رودخانه های خراسان شمالی 6 هزار و 600 کیلومتر است که 2 هزار و 100 کیلومتر از این میزان را رودخانه ها و مسیل های مهم و اصلی تشکیل می دهد.

روخانه اترک، پنجمین رود طولانی کشور است و حدود 211 کیلومتر از مسیر 535 کیلومتری این رودخانه در استان خراسان شمالی واقع شده است.

استاندار خراسان شمالی با گلایه از نگرش معوجی که نسبت به مناطق محروم وجود دارد، گفت: متاسفانه نگاه در کشور معکوس است چرا که امکانات، تجهیزات و سرمایه ها عمدتا به مناطق برخوردار گسیل می شود و توسعه به صورت عادلانه توزیع نمی شود.

مدیرکل هواشناسی خراسان شمالی نیز با بیان اینکه در این استان مرکز هواشناسی کاربردی وجود ندارد، گفت: برای این امر زمینی اختصاص یافته اما با توجه به وضعیت اعتباری تاکنون اقدامی عملی صورت نگرفته است.

مجید بیجندی، سامانه هشدار سیل را نیاز ضروری استان خواند و افزود: با توجه به سیل خیز بودن این خطه، ایجاد این سامانه یکی از ضروریات است.

وی با بیان اینکه سامانه های نرم افزاری این سامانه تهیه شده است، افزود: نیاز است سامانه های سخت افزاری این حوزه نیز خریداری و در نقاط مختلف نصب و راه اندازی شود.

بیجندی همچنین خواستار آسفالت مسیر برخی از ادارات هواشناسی شهرستان های استان، تامین فیبر نوری ادارات، ارایه خدمات آب و نیز تامین خودرو مورد نیاز این اداره کل شد.

در این آیین تفاهمنامه ای در زمینه نحوه ارائه خدمات به ادارات هواشناسی شهرستان های خراسان شمالی و راه اندازی سامانه هشدار سیل با استانداری امضا شد.

*س_برچسب‌ها_س*