دوشنبه 9 مهر 1403

استاندار: صنعت اسب خراسان شمالی تقویت می‌شود

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
استاندار: صنعت اسب خراسان شمالی تقویت می‌شود

بجنورد - ایرنا - استاندار خراسان شمالی گفت: با توجه به علاقه مردم این استان به توسعه صنعت اسب، باید با ورودی جدی به این حوزه، نداشته‌های این بخش را تامین و صنعت اسب را تقویت کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل استانداری خراسان شمالی، محمدعلی شجاعی روز شنبه در دیدار با رییس فدراسیون سوارکاری اظهار داشت: بحث ایجاد پیست سوارکاری با ارائه یک برنامه زمان‌بندی شده باید پیگیری و برنامه جهاد کشاورزی برای اصلاح نژاد و برگزاری مسابقات سوارکاری و جشنواره های اسب در استان باید برنامه ریزی شود.

وی با تاکید بر اینکه مدیر باید به دنبال ایجاد انسجام و ارائه برنامه و طرح باشد، افزود: داشتن اختلاف نظر ایرادی ندارد اما اگر چهارچوب ها به هم بریزد، سیستم از قاعده و نظام خارج می شود.

رییس فدراسیون سوارکاری نیز در این دیدار گفت: اکنون 480 باشگاه سوارکاری در کشور وجود دارد که از این تعداد 390 باشگاه دارای مجوز است.

مسعود خلیلی افزود: بیش از 8 هزار اسب در ایران داریم که از این تعداد 4 هزار راس اسب ترکمن است و 600 هزار میلیارد ریال نیز سرمایه گذاری بخش خصوصی در مجموعه های سوارکاری انجام شده است.

وی نداشتن انسجام و فقر زیرساختی را مهم ترین مشکلات حوزه صنعت اسب در استان خراسان شمالی برشمرد.

در استان خراسان شمالی سه هزار سر اسب وجود دارد که هزار سر آن اسب اصیل ترکمن است.

اسب اصیل ترکمن از قدیم‌ترین نژادهای اسب دنیا است که استقامت بالایی داشته و ذخیره ژنتیکی بسیار خوبی برای کشور محسوب می شود.

منطقه مرزی و ترکمن نشین جرگلان در شهرستان راز و جرگلان خراسان شمالی با هزار راس اسب، خاستگاه نابترین نژاد اسب ترکمن شناخته می شود.

*س_برچسب‌ها_س*