پنج‌شنبه 29 شهریور 1403

«اسلام» و «مذهب اثنی‌عشری» الی‌الابد دین رسمی کشور شد

وب‌گاه خبر آنلاین مشاهده در مرجع
«اسلام» و «مذهب اثنی‌عشری» الی‌الابد دین رسمی کشور شد

مولوی عبدالعزیز نماینده‌ی مردم سیستان و بلوچستان در مخالفت با این اصل... خواستار حذف تاکید به «مذهب شیعه اثنی‌عشری» به عنوان یک اصل قانونی شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بعدازظهر یک‌شنبه 25 شهریور 1358 اصل «دین رسمی کشور» و «مذهب جعفری» در مجلس خبرگان قانون اساسی به ریاست آیت‌الله منتظری به تصویب رسید. آن‌چه در پی می‌خوانید گزارشی از نشست آن روز مجلس یادشده است به نقل از روزنامه‌ی «بامداد امروز» به تاریخ سه‌شنبه 27 شهریور 1358:

در این جلسه که از ساعت 16 آغاز شد اصلی به عنوان اصل یازده به قانون اساسی اضافه شد و اصل یازده قبلی به عنوان اصل دوازده نیز پس از بررسی به تصویب رسید.

هنگام بررسی این دو اصل چند تن از نمایندگان به عنوان موافق و مخالف صحبت کردند و تذکراتی دادند. در اصل یازده آمده است: «به حکم آیه‌ی کریمه‌ی ان هذه امتکم امتا واحده و انا ربکم فاعبدون مسلمانان یک امت هستند و دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است سیاست کلی خود را بر پایه‌ی ائتلاف و اتحاد ملل اسلامی قرار دهد و کوشش پیگیر به عمل آورد تا وحدت سیاسی - اقتصادی و فرهنگی جهان اسلام را تحقق بخشد.»

پس از آن، اصل 12 که قبلا به صورت اصل یازده در قانون اساسی گنجانده شده بود مطرح گردید و تصویب شد. به موجب این اصل «دین رسمی ایران اسلام و مذهب جعفری اثنی‌عشری است و این اصل الی‌الابد غیر قابل تغییر است و مذاهب دیگر اسلامی اعم از حنفی، شافعی، مالکی و حنبلی دارای احترام کامل می‌باشند و پیروان این مذاهب در انجام مراسم مذهبی خود طبق فقه خودشان آزادند و در تعظیم و تربیت دینی و احوال شخصیه و ازدواج، طلاق، ارث و وصیت و دعاوی مربوط به آن رسمیت دارند و در هر منطقه‌ای که پیروان هر یک از این مذاهب اکثریت داشته باشند، مقررات محلی در حدود اختیارات شوراها بر طبق آن مذاهب خواهد بود با حفظ حقوق پیروان سایر مذاهب.»

این اصل با 52 رای موافق، 2 رای مخالف و 3 رای ممتنع به تصویب رسید.

[مخالفت] نماینده‌ی اهل تسنن

در این جلسه مولوی عبدالعزیز نماینده‌ی مردم سیستان و بلوچستان در مخالفت با این اصل با اشاره به ضرورت داشتن «سعه صدر» در تدوین قانون اساسی که تمامی افراد جامعه‌ی اسلامی را در بر بگیرد، خواستار حذف تاکید به «مذهب شیعه اثنی‌عشری» به عنوان یک اصل قانونی شد و مساوات در رعایت حق مسلمانان را درخواست کرد. اما با توضیحاتی که از سوی دیگر نمایندگان در این باره داده شد، این اصل با اصلاحاتی به صورت جمله به جمله از تصویب گذشت. اما درخواست رعایت حقوق فرقه‌های مختلف اهل تسنن در مناطقی که اکثریت دارند مورد توجه قرار گرفت و امتیازاتی برای آن‌ها با حفظ حقوق پیروان سایر مذاهب در مورد آزادی فعالیت‌های مذهبی و احوال شخصیه‌ی آن‌ها در نظر گرفته شد.

جریان مباحث این جلسه از نظر اهمیت آن علاوه بر پخش مستقیم رادیویی یک‌شنبه شب گذشته نیز از شبکه‌ی تلویزیونی کشور پخش شد.

23259

کد خبر 1958931
«اسلام» و «مذهب اثنی‌عشری» الی‌الابد دین رسمی کشور شد 2