دوشنبه 16 مهر 1403

اسماعیلی: امسال بیش از 108 هزار کتاب جدید داریم که 80 درصدش چاپ اولی است

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
اسماعیلی: امسال بیش از 108 هزار کتاب جدید داریم که 80 درصدش چاپ اولی است

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، آیین اهدای جوایز آثار شایسته تقدیر چهلمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران صبح امروز شنبه 24 تیر در سالن سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر ارشاد، یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزیر ارشاد و علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات برگزار شد.

در این برنامه حجت‌الاسلام حمید پارسانیا دبیر علمی این دوره از جشنواره با اشاره به اهمیت کتابت گفت: کتاب محل استقرار کلمه است و مصادیقش در زندگی شفاهی و کتبی ما دیده می‌شود. کتاب حلقه وصل عالم معنا به این دنیا است و انکشاف و ظهور معنا در این دنیا حقیقتاً با کلمه صورت می‌گیرد. کلمه در بیان ثبات ندارد اما زمانی که مکتوب می‌شود، ثبات پیدا می‌کند و البته این کتاب است که نشر پیدا می‌کند.

وی در ادامه افزود: نویسندگان و کسانی که اهل کتابت هستند نقش بزرگی را در ترویج مفاهیم اسلام دارند. در جهان هستی هرچه هست آیات خداوند است و قلم نویسندگان محل ظهور تقدیر. تقدیر و تشکر از نویسندگان شکر خداوند است. متکلم و نویسنده هم کار الهی را انجام می‌دهد و نویسندگان در این مسند قرار گرفته‌اند و باید شکرگزار باشیم.

این برنامه با بیش‌از 75 کارگروه کار خود را آغاز کرد و 62 هزار کتاب تألیف و تدوین شده در کشور و بخش مهمش هم تألیف است که در طی سه مرحله داوری شدند. مرحله اول 20 هزار اثر غربال شدند که در پایان با داوری سه داور کتاب‌های برگزیده و شایسته انتخاب شدند.

یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزیر ارشاد با بیان اینکه در این دوره بیش از 550 داور در بیش از 70 گروه آثار را داوری کردند و این کار، امری بزرگ است بیان کرد: با تدبیر مسئولان این دوره هم مدیریت شد. جایزه کتاب سال که چهل سال از آن می‌گذرد جایزه معتبری در سطح کشور است و دلیل آن هم دقت نظر برگزارکنندگان است. البته شاید به قدر کافی برگزیدگان شناخته نشوند و ما در این زمینه ضعف داریم، باید اطلاع‌رسانی و ترویج این آثار بیشتر صورت بگیرد. ما در معاونت فرهنگی فعالیت‌هایی صورت داده‌ایم همانند شبکه اینترنتی کتاب. این آثار در شبکه‌های سراسری معرفی خواهند شد اما فقط این کار به دوش وزارت ارشاد نیست بلکه مراکز دیگر هم باید به مؤلفان اعتبار بیشتری بدهند.

پایان پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید کتاب سال جایزه کتاب جایزه کتاب سال یاسر احمدوند این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است