یک‌شنبه 10 تیر 1403

اصلاح نرخ خوراک پالایشی‌ها نقطه عطفی برای متعادل شدن بازار سرمایه

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
اصلاح نرخ خوراک پالایشی‌ها نقطه عطفی برای متعادل شدن بازار سرمایه

رباب وفایی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: آخرین روز‌هایی که بازار سهام با دامنه نوسان +-2% معامله می‌شود را هم پشت سرگذاشتیم و از هفته آتی دامنه نوسانات سهام 6 درصد می‌شود.

این‌کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: تیرماه خوبی برای بازار شروع شد که همزمان با حمایت بازار ساز از سهام بزرگ و شاخص ساز بود در حالی که دیگر تابلوی معاملات فروشنده خاصی نداشت. در مجموع ماحصل این هفته رشد خوبی برای شاخص به همراه داشت. دامنه نوسان، انتظار برای نتیجه انتخابات و تحولات جنوب لبنان سه موضوع اصلی این روز‌های بازار هستند که هفته آتی با تعیین و تکلیف آنها در کوتاه مدت شرایط مشخص خواهد شد.

او افزود: خبر اصلاح نرخ خوراک پالایشی‌ها نقطه عطفی برای متعادل شدن بازار و بازگشت امید‌ها بعد از 2 ماه اصلاح قیمت بود. صندوق‌ها به علت دامنه نوسان 4 درصدی بیشترین رشد رو داشتند. پذیره نویسی دو صندوق اهرمی جدید را هم داشتیم که نیم نگاهی بازار و صندوق‌ها به آن‌ها و خرید‌های احتمالی آنها خواهند داشت. بخشی از پول‌های خارج شده از صندوق‌های درآمد ثابت صرف ثبت نام در پذیره نویسی دو صندوق اهرمی جدید و بخشی صندوق‌های طلا شد.

وفایی اظهار کرد: دلار نیمایی روند صعودی و نرخ اخزا (اوراق خزانه اسلامی) نزولی داشت که قبلا هم به اثرات مثبت بنیادی این فاکتور در بهبود روند معاملات اشاره شد با انتشار گزارش‌های سالانه (1402) حسابرسی شده و گزارش‌های ماهانه وضعیت شرکت‌ها بهتر مشخص می‌شود همچنین با وصول بخشی از مطالبات شبکه سلامت از تامین اجتماعی وضع صنعت دارو در دوره وصول مطالبات بهتر خواهد شد.

خبرنگار: کیمیا قلی پور

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بورس