چهارشنبه 11 مهر 1403

اصلاح 20 درصدی مصرف آب با استفاده از هوش مصنوعی محقق می‌شود

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
اصلاح 20 درصدی مصرف آب با استفاده از هوش مصنوعی محقق می‌شود

مجتبی خیام نکویی رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در رویداد هوش مصنوعی در کشاورزی گفت: بنابر آمار سالانه 132 تا 133 میلیون تن محصولات کشاورزی در کشور تولید می شود که براین اساس ضریب خودکفایی کشور 80 درصد است، اما با این وجود سالانه حدود 16 میلیارد دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی هزینه می‌شود.

او با بیان اینکه امنیت غذایی محور اصلی در بسیاری از کشورها برای تصمیم گیری است، افزود: اگر اتفاقات 2 سال اخیر را بررسی کنیم، کشوری که در حوزه امنیت غذایی نتواند غذا تامین کند، نقاط آسیب پذیر بسیار زیادی دارد، از این رو کشورها باید به سمت توسعه محصولات اساسی روند.

خیام نکویی ادامه داد: براساس برنامه هفتم باید به خودکفایی90 درصدی در محصولات راهبردی دست یابیم که این موضوع تنها با افزایش بهره وری تولید، کاهش ضایعات، افزایش بهره وری آب و تولید ارقام مقاوم به خشکی و شوری محقق می‌شود.

او به ظرفیت‌های حوزه هوش مصنوعی در کشاورزی اشاره کرد و گفت: وجود نخبگان در این حوزه از سرمایه‌های اصلی ما است و روز به روز افزایش پیدا می‌کند. اکنون به فناوری‌های تولید پهپاد در بخش کشاورزی دسترسی داریم که در همه مراحل قبل از کاشت داشت و برداشت و پس از آن می‌تواند کاربردهای وسیعی را در بخش کشاورزی داشته باشد.

معاون وزیر جهاد فناوری ماهواره به عنوان ظرفیت‌های حوزه هوش مصنوعی دانست و گفت: کشورهایی که ماهواره به فضا پرتاب می‌کنند بعضاً از ما درباره اطلاعات کشاورزی که می‌تواند جمع آوری کند می‌پرسند.

رئیس سازمان تحقیقات، اموزش و ترویج کشاورزی با بیان اینکه پایداری تولید گندم با استفاده از فناوری هوش مصنوعی اتفاق می افتد، افزود: امسال 12 میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شده است که این موضوع بدان معناست که اگر در حوزه نگاه فناورانه داشته باشیم اثرات آن در بخش ملموس خواهد بود.

مصرف آب در بخش کشاورزی به 71 میلیارد متر مکعب رسید

خیام نکویی با بیان اینکه نگاه دانش بنیان به بخش‌های کشاورزی با حمایت بخش خصوصی باید ایجاد می شود، افزود: مراکز نوآوری جدیدی را امسال و سال آینده راه اندازی خواهیم کرد که در کنار فعالیت‌های بخش خصوصی موثر خواهد شد.

معاون وزیرجهاد با اشاره به تاثیر استفاده از هوش مصنوعی در راندمان آب مثرفی بخش کشاورزی گفت: مهم‌ترین ابر چالش در حوزه کشاورزی مصرف آب است، در سنوات گذشته 96 میلیارد مترمکعب آب در این حوزه مصرف می شد که اکنون به حدود 71 میلیارد متر مکعب رسیده و تفاوت 10 میلیارد متر مکعبی ناشی از اختلاف نظر با وزارت نیروست که وزارت نیرو برمبنای آب توزیعی این میزان را اعلام می کند و ما برمبنای میزان مصرفی در مزارع می‌گوییم .

او کاربرد هوش مصنوعی در اصلاح مصرف آب بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: استفاده از هوش مصنوعی تا 20 درصد مصرف آب را کاهش می‌دهد.

نبود آمار و اطلاعات مشکل اساسی در بخش کشاورزی

خیام نکویی ادامه داد: نبود آمار و اطلاعات دقیق در حوزه کشاورزی را مشکل اساسی است که طی 2 سال قبل در زمینه اجرای طرح الگوی کشت کار بعد از گذشت 51 سال کار کردیم، اما برای دانستن اطلاعات دقیق در حوزه تولید و مصرف با صحت 95 درصدی نیاز به استفاده از فناوری‌های هوشمند دارد. او با بیان اینکه استفاده از هوش مصنوعی در تشخیص بیماری‌ها و آفات تاثیر بسزایی دارد، افزود: استفاده از فناوری‌های هوشمندانه می‌تواند کمک حال باشد و حتی استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند برای جلوگیری از آگرتروریسم که بعضاً از سوی کشورهای سلطه تحمیل می‌شود جلوگیری کند. معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: استفاده از هوش مصنوعی در جلوگیری از تغییر کاربری‌ها و جلوگیری از فرسایش خاک موثر خواهد بود و از طرفی مصرف نهاده‌ها در بخش کشاورزی و دامی به حداقل می رساند. او با اشاره به اثر استفاده از فناوری هوش مصنوعی در اراضی کشاورزی افزود: در 165 میلیون هکتار از زمین‌های کشاورزی و منابع طبیعی می‌تواند نتایج بسیار مثبت و ملموسی داشته باشد و این فناوری باید به صورت روتین در اختیار کشاورزان پیشرو و معمولی قرار داد. خیام نکویی گفت: با استفاده از هوش مصنوعی منابع آب و خاک و نیز منابع ذخایر ژنتیک کشور حفظ خواهد شد و نتایج درخشانی در افزایش تولید و امنیت غذایی کشور خواهد داشت. خبرنگار: آزاده محبی